S/S Luna Aluksen tuhoutuminen | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKArtikkelin verkkoversioS/S LUNA (1905)LunaLunaLunan hylkykorttiLunan hylyn sijainti
HöyrylaivatLaivaonnettomuudet SuomessaSelkämeren hylytVuoden 1914 onnettomuudet1910-luvun onnettomuudet SuomessaSatakunnan historia
1905FredrikstadissaNorjassahöyrylaivaStockholms Rederi SvealleRaumanMäntyluodon6. joulukuuta1914saksalaisenmiinasulkuunSundsvallinTukholmanvenäläisiäS/S EverildapelastusveneetS/S Norra SverigeRauman merimuseon
S/S Luna | |
---|---|
Tyyppi | Höyrylaiva |
Lippuvaltio | Ruotsi |
Omistaja | Stockholms Rederi Svea |
Aiemmat omistajat | Stockholms Ångfartygs Rederi AB |
Rakennustelakka | Fredrikstad, Norja |
Luovutettu | 1905 |
Status | Tuhoutui miinaan 6. joulukuuta 1914 |
Tekniset tiedot | |
Pituus | 64,28 m |
Leveys | 9,68 m |
Syväys | 4,9 m |
Bruttovetoisuus | 1 079 brt |
Koneteho | 496 kW |
Lähteet | [1][2][3] |
Infobox OK |
S/S Luna oli vuonna 1905 Fredrikstadissa Norjassa rakennettu höyrylaiva. Sen omisti Stockholms Ångfartygs Rederi AB, ja kolme vuotta myöhemmin se myytiin Stockholms Rederi Svealle.[1]
Aluksen tuhoutuminen |
Alus tuhoutui Rauman ja Mäntyluodon edustan merialueella 6. joulukuuta 1914 saksalaisen Deutschland-aluksen edellisenä yönä laskemaan miinasulkuun.[1] Saksalaislaiva oli laskenut Mäntyluodon sataman ulkopuolelle 80 miinaa ja sen jälkeen lähtenyt alueelta pois.[4]
Luna lähti Mäntyluodon satamasta 6. joulukuuta kohti Ruotsia Sundsvallin ja Tukholman kaupunkeja, rahtinaan 600 tonnia venäläisiä munia ja kappaletavaraa. Aluksen ajaessa avomerelle sitä vastaan tuli Tukholmasta saapuva S/S Everilda. Lunalla kuultiin iso pamaus, ja laivalla käsitettiin nopeasti, että Everilda oli ajanut miinaan. Luna lähti täydellä höyryllä auttamaan Everildan meressä olevaa miehistöä, ja kun alus ehti paikalle, oli Everilda jo vajonnut pinnan alle.
Lunan pelastusveneet laskettiin mereen, ja ne alkoivat poimia Everildan miehistöä aalloista. Vain kuusi henkilöä saatiin pelastettua, sillä suurin osa Everildan miehistöstä menehtyi kylmässä meressä nopeasti. Viisi pelastusveneisiin nostetuista vietiin laivan salonkiin lämpiämään. Kuudes pelastetuista näytti kuolleelta, ja hänet jätettiin pelastusveneeseen. Yhtäkkiä kuului kaksi valtaisaa räjähdystä: Luna oli osunut miinaan, ja se alkoi upota välittömästi. Pelastusveneet olivat edelleen valmiina, ja Lunan miehistö pääsi nopeasti niihin. Alus upposi niin nopeasti, ettei Lunan miehistöllä ollut aikaa pelastaa salongissa olevia Everildan miehistön jäseniä. Alus upposi alle kahdessa minuutissa Everildan viereen. Aikaisemmin Everildalta pelastusveneeseen poimittu, kuolleeksi luultu kuudes pelastettu olikin hengissä ja täten ainoa Everildalta selvinnyt. Paikalle saapui höyryhinaaja, joka hinasi pelastusveneissä olleet Mäntyluotoon.[1]
Seuraavan päivänä vielä kolmaskin ruotsalaislaiva S/S Norra Sverige ajoi samoihin miinoihin ja tuhoutui miehistöineen.[1]
Rauman merimuseon pihalla on nähtävillä Lunan varapotkuri.[4]
Lähteet |
↑ abcde Hylyn tarina II. Albatrossi, 3/2009, nro 3, s. 28 ja 29. Merimieseläkekassa. ISSN 1796-8216. Artikkelin verkkoversio Viitattu 29.9.2009.
↑ S/S LUNA (1905) Fakta om Fartyg. Viitattu 29.9.2009. (ruotsiksi)
↑ Salonen, Seppo: Luna Merihistoriaa Salosen tapaan. Viitattu 29.9.2009.
↑ ab Salonen, Seppo: Luna hylyt.net. Viitattu 29.9.2009.
Aiheesta muualla |
- Salonen, Seppo: Lunan hylkykortti hylyt.net.
- Lunan hylyn sijainti hylyt.net.