Kairokosken rautatieasema Lähteet | Navigointivalikko62°01′37″N, 023°01′20″E62°01′37″N, 023°01′20″EInfobox OKKairokosken veturitallin purku alkoi Parkanossalaajentamalla

Parkanon rautatieliikennepaikat


lyh.ParkanonHaapamäki–Pori-rautatienrautatieasemanSuomen rataverkonParkano-niminen liikennepaikkaTampere-Seinäjoki -radan1934Thure HellströmKankaanpään1933Virtain19361935PorinKoillis-SatakunnanTampereelleKuruunKankaanpäähänKarviaanVaasaankauppalaksi1972kaupungiksi1977197119811987







































Kairokoski
Perustiedot
Lyhenne
Kko
Aiemmat nimet
Parkano
Rataosa
Haapamäki–Pori
Sijainti
62°01′37″N, 023°01′20″E
Osoite
39700 Parkano
Etäisyydet
Pori 100,9 km
Haapamäki 91,8 km
Parkano (uusi) 4,8 km
Niinisalo 36,8 km
Avattu
1.1.1935
Lakkautettu
henkilöliikenne 31.5.1981
Liikenne
Tavaraliikenne
puutavaraliikennettä
Muut tiedot
luvankysymispaikka
Asemarakennus
Tyyppi
puurakenteinen asemarakennus
Valmistunut
1934
Ratapiha
Raiteisto
pääraide,
kuormausraiteita


Infobox OK

Kairokoski (lyh. Kko) on Parkanon keskustassa sijaitsevan Haapamäki–Pori-rautatien Parkanon vanhan rautatieaseman ja liikennepaikan nykyinen nimi. Suomen rataverkon nykyinen Parkano-niminen liikennepaikka sijaitsee Tampere-Seinäjoki -radan varressa noin 5 kilometrin päässä Parkanon keskustasta.


Kairokosken vuonna 1934 valmistuneen asemarakennuksen on suunnitellut arkkitehti Thure Hellström; samoin piirustuksin on rakennettu Kankaanpään (1933) ja Virtain (1936) asemarakennukset samalla rataosalla. Tiilinen kaksipaikkainen veturitalli ja siihen liittynyt vesitorni valmistuivat vuonna 1935, jolloin alkoi henkilö- ja tavaraliikenne Porin ja Parkanon välillä. Parkanon kirkonkylä oli jo junaliikenteen alkamisen aikoihin merkittävä Koillis-Satakunnan palvelukeskus ja maanteiden risteys, josta lähtivät tiet Tampereelle, Kuruun, Kankaanpäähän, Karviaan ja Vaasaan. Parkano muuttui kauppalaksi vuonna 1972 ja kaupungiksi vuonna 1977. [1]


Entinen Parkanon liikennepaikka nimettiin Kairokoskeksi Parkanon oikoradan valmistuttua 1971, jolloin myös Parkanon uusi liikennepaikka avattiin. Henkilöliikenne Haapamäki–Pori-radalla lopetettiin vuonna 1981 ja Kairokoski muutettiin miehittämättömäksi liikennepaikaksi vuonna 1987. [2]


Kairokosken veturitallin purkaminen aloitettiin elokuussa 2008 kiivaista vastustuksista huolimatta.[3]



Lähteet |



  1. Jussi Iltanen: Radan varrella: Suomen rautatieliikennepaikat (2. painos), s. 200. Helsinki: Karttakeskus, 2010.


  2. Iltanen 2010.


  3. Kairokosken veturitallin purku alkoi Parkanossa YLE Tampereen Radio. Viitattu 14.8.2008.



Tämä rautateihin tai rautatieliikenteeseen liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.






Popular posts from this blog

Marja Vauras Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoMarja Vauras Turun yliopiston tutkimusportaalissaInfobox OKSuomalaisen Tiedeakatemian varsinaiset jäsenetKasvatustieteiden tiedekunnan dekaanit ja muu johtoMarja VaurasKoulutusvienti on kestävyys- ja ketteryyslaji (2.5.2017)laajentamallaWorldCat Identities0000 0001 0855 9405n86069603utb201588738523620927

Which is better: GPT or RelGAN for text generation?2019 Community Moderator ElectionWhat is the difference between TextGAN and LM for text generation?GANs (generative adversarial networks) possible for text as well?Generator loss not decreasing- text to image synthesisChoosing a right algorithm for template-based text generationHow should I format input and output for text generation with LSTMsGumbel Softmax vs Vanilla Softmax for GAN trainingWhich neural network to choose for classification from text/speech?NLP text autoencoder that generates text in poetic meterWhat is the interpretation of the expectation notation in the GAN formulation?What is the difference between TextGAN and LM for text generation?How to prepare the data for text generation task

Is this part of the description of the Archfey warlock's Misty Escape feature redundant?When is entropic ward considered “used”?How does the reaction timing work for Wrath of the Storm? Can it potentially prevent the damage from the triggering attack?Does the Dark Arts Archlich warlock patrons's Arcane Invisibility activate every time you cast a level 1+ spell?When attacking while invisible, when exactly does invisibility break?Can I cast Hellish Rebuke on my turn?Do I have to “pre-cast” a reaction spell in order for it to be triggered?What happens if a Player Misty Escapes into an Invisible CreatureCan a reaction interrupt multiattack?Does the Fiend-patron warlock's Hurl Through Hell feature dispel effects that require the target to be on the same plane as the caster?What are you allowed to do while using the Warlock's Eldritch Master feature?