Kairokosken rautatieasema Lähteet | Navigointivalikko62°01′37″N, 023°01′20″E62°01′37″N, 023°01′20″EInfobox OKKairokosken veturitallin purku alkoi Parkanossalaajentamalla

Parkanon rautatieliikennepaikat


lyh.ParkanonHaapamäki–Pori-rautatienrautatieasemanSuomen rataverkonParkano-niminen liikennepaikkaTampere-Seinäjoki -radan1934Thure HellströmKankaanpään1933Virtain19361935PorinKoillis-SatakunnanTampereelleKuruunKankaanpäähänKarviaanVaasaankauppalaksi1972kaupungiksi1977197119811987







































Kairokoski
Perustiedot
Lyhenne
Kko
Aiemmat nimet
Parkano
Rataosa
Haapamäki–Pori
Sijainti
62°01′37″N, 023°01′20″E
Osoite
39700 Parkano
Etäisyydet
Pori 100,9 km
Haapamäki 91,8 km
Parkano (uusi) 4,8 km
Niinisalo 36,8 km
Avattu
1.1.1935
Lakkautettu
henkilöliikenne 31.5.1981
Liikenne
Tavaraliikenne
puutavaraliikennettä
Muut tiedot
luvankysymispaikka
Asemarakennus
Tyyppi
puurakenteinen asemarakennus
Valmistunut
1934
Ratapiha
Raiteisto
pääraide,
kuormausraiteita


Infobox OK

Kairokoski (lyh. Kko) on Parkanon keskustassa sijaitsevan Haapamäki–Pori-rautatien Parkanon vanhan rautatieaseman ja liikennepaikan nykyinen nimi. Suomen rataverkon nykyinen Parkano-niminen liikennepaikka sijaitsee Tampere-Seinäjoki -radan varressa noin 5 kilometrin päässä Parkanon keskustasta.


Kairokosken vuonna 1934 valmistuneen asemarakennuksen on suunnitellut arkkitehti Thure Hellström; samoin piirustuksin on rakennettu Kankaanpään (1933) ja Virtain (1936) asemarakennukset samalla rataosalla. Tiilinen kaksipaikkainen veturitalli ja siihen liittynyt vesitorni valmistuivat vuonna 1935, jolloin alkoi henkilö- ja tavaraliikenne Porin ja Parkanon välillä. Parkanon kirkonkylä oli jo junaliikenteen alkamisen aikoihin merkittävä Koillis-Satakunnan palvelukeskus ja maanteiden risteys, josta lähtivät tiet Tampereelle, Kuruun, Kankaanpäähän, Karviaan ja Vaasaan. Parkano muuttui kauppalaksi vuonna 1972 ja kaupungiksi vuonna 1977. [1]


Entinen Parkanon liikennepaikka nimettiin Kairokoskeksi Parkanon oikoradan valmistuttua 1971, jolloin myös Parkanon uusi liikennepaikka avattiin. Henkilöliikenne Haapamäki–Pori-radalla lopetettiin vuonna 1981 ja Kairokoski muutettiin miehittämättömäksi liikennepaikaksi vuonna 1987. [2]


Kairokosken veturitallin purkaminen aloitettiin elokuussa 2008 kiivaista vastustuksista huolimatta.[3]



Lähteet |



  1. Jussi Iltanen: Radan varrella: Suomen rautatieliikennepaikat (2. painos), s. 200. Helsinki: Karttakeskus, 2010.


  2. Iltanen 2010.


  3. Kairokosken veturitallin purku alkoi Parkanossa YLE Tampereen Radio. Viitattu 14.8.2008.



Tämä rautateihin tai rautatieliikenteeseen liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.






Popular posts from this blog

Adding axes to figuresAdding axes labels to LaTeX figuresLaTeX equivalent of ConTeXt buffersRotate a node but not its content: the case of the ellipse decorationHow to define the default vertical distance between nodes?TikZ scaling graphic and adjust node position and keep font sizeNumerical conditional within tikz keys?adding axes to shapesAlign axes across subfiguresAdding figures with a certain orderLine up nested tikz enviroments or how to get rid of themAdding axes labels to LaTeX figures

Tähtien Talli Jäsenet | Lähteet | NavigointivalikkoSuomen Hippos – Tähtien Talli

Do these cracks on my tires look bad? The Next CEO of Stack OverflowDry rot tire should I replace?Having to replace tiresFishtailed so easily? Bad tires? ABS?Filling the tires with something other than air, to avoid puncture hassles?Used Michelin tires safe to install?Do these tyre cracks necessitate replacement?Rumbling noise: tires or mechanicalIs it possible to fix noisy feathered tires?Are bad winter tires still better than summer tires in winter?Torque converter failure - Related to replacing only 2 tires?Why use snow tires on all 4 wheels on 2-wheel-drive cars?