Matti Jämsä Teoksia | Lähteet | Viitteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoMatti Jämsä SKS:n kirjailijamatrikkelissaKysymys Matti Jämsän extreme-tempauksista.Hullunrohkea reportteri Matti Jämsä – omien tempaustensa uhri.Matti Jämsän laskuvarjohyppy 1953.Karhu lyö Matti Jämsän posken auki 1957.Matti Jämsä ajaa autolla veteen 1957.Veikko Ennalan syväluotaus Matti Jämsästä.Irtolainen, Matti Jämsä kokee kodittoman joulun 1953 Helsingissä osa 1/2.Irtolainen, osa 2/2.Matti Jämsä tarjoilijana ravintolassa osa 1/2.Matti Jämsä tarjoilijana ravintolassa osa 2/2.Matti Jämsä avantouimarina.Sukellus, Matti Jämsä sukeltajana osa 1/3.Sukellus osa 2/3.Sukellus osa 3/3.Näin tehtiin miehestä nainen – Matti Jämsä lähti missikisaan.Miehestä nainen, osa 2.Miehestä nainen, osa 3.Ajojahti, Matti Jämsä vangin puvussa takaa-ajettuna osa 1/2.Ajojahti osa 2/2.Matti Jämsän seikkailut: 50 tuntia haudassa osa 1/3.50 tuntia haudassa osa 2/3.50 tuntia haudassa osa 3/3.Räjäytys, Matti Jämsä räjäyttää kassakaapin dynamiitilla, osa 1/2.Räjäytys, osa 2/2.Mies liekeissä, Matti Jämsä menee asbestipuvussa palavaan taloon, osa 1/2.Mies liekeissä osa 2/2.Matti Jämsä ja Veikko Ennala: Autolla mereen, osa 1/2.Matti Jämsä ja Veikko Ennala: Autolla mereen, osa 2/2.Matti Jämsä ajaa autolla Helsingistä napapiirille ja takaisin alle vuorokaudessa 8.-9.11.1958.

Suomalaiset toimittajatVuonna 1929 syntyneetVuonna 1988 kuolleet


6. maaliskuuta1929Turku11. tammikuuta1988LinnanmäenRovaniemelläVeikko Ennalan







Matti Jämsä (vas.) matkalla napapiirille vuonna 1958, kuljettajana Esko Keinänen.


Matti Mikael Jämsä (6. maaliskuuta 1929 Turku – 11. tammikuuta 1988) oli suomalainen toimittaja, joka tuli tunnetuksi 1950-luvulla Apu-lehdelle tekemistään vauhdikkaista reportaaseista. Jämsä oli aloittanut kirjoittamisen 16-vuotiaana, ja hän tuli Avun palvelukseen 1953.


Reportaaseissaan Jämsä muun muassa paini Tivoli Huvikentän karhun kanssa, ajoi autolla mereen ja rotkoon, kesytti leijonan, lumosi käärmeen, toimi Linnanmäen vedenneitona, hyppäsi korkeusennätyksen laskuvarjolla, laski kosken tynnyrissä, työntyi asbestipuvussa palavaan taloon sekä pukeutui naiseksi ja osallistui Rovaniemellä Lapin neito -missikisoihin, joissa hän pääsi neljännelle sijalle. Useat jutuistaan Jämsä teki yhdessä Veikko Ennalan kanssa.


Jämsä juuttui kuitenkin tähän sankarireportterin roolinsa, ja 1960-luvulle tultaessa tämä aihepiiri alkoi olla loppuun kulutettu. Hän toimi sittemmin Apu-lehden toimitussihteerinä, mutta alkoholi alkoi loppuvaiheessa hallita hänen elämäänsä yhä suuremmassa määrin.



Teoksia |



  • Seikkailujen Lappi. Karisto 1953


  • Matti Jämsän tempaukset. Gummerus 1960, sisältää jutut Näin lapseni syntyvän, Sokea kulkee kaupungilla, Laskuvarjohyppy neljästä kilometristä mereen, Turusta Tukholmaan suksilla ja soutuveneellä, Miehestä tehtiin missi, Uhkayritys, Auto murskaksi rotkoon, Tropiikin kauhut, 50 tuntia haudassa, Mies liekeissä, Autolla mereen, Vain yksi päivä, Karhun kynsissä ja Koskenlasku suljetussa tynnyrissä.[1]


Lähteet |



  • Matti Jämsä SKS:n kirjailijamatrikkelissa (toimimaton linkki)[vanhentunut linkki]


Viitteet |



  1. Kysymys Matti Jämsän extreme-tempauksista. Kirjastot.fi kysymyspalavelu.



Aiheesta muualla |


  • Rantala, Riku: Hullunrohkea reportteri Matti Jämsä – omien tempaustensa uhri. (Internet Archive.)


  • Matti Jämsän laskuvarjohyppy 1953. Ylen Elävä arkisto.


  • Karhu lyö Matti Jämsän posken auki 1957. Ylen Elävä arkisto.


  • Matti Jämsä ajaa autolla veteen 1957. Ylen Elävä arkisto.

Apu-lehdessä 1950-luvulla lmestyneitä juttuja Matti Jämsän tempauksista, kirjoittajina Matti Jämsä ja Veikko Ennala:



  • Veikko Ennalan syväluotaus Matti Jämsästä. Apu 2/1956.


  • Irtolainen, Matti Jämsä kokee kodittoman joulun 1953 Helsingissä osa 1/2. Apu 5/1954.


  • Irtolainen, osa 2/2. Apu 5/1954.


  • Matti Jämsä tarjoilijana ravintolassa osa 1/2. Apu 9/1954.


  • Matti Jämsä tarjoilijana ravintolassa osa 2/2. Apu 9/1954.


  • Matti Jämsä avantouimarina. Apu 12/1954.


  • Sukellus, Matti Jämsä sukeltajana osa 1/3. Apu 46/1954.


  • Sukellus osa 2/3. Apu 46/1954.


  • Sukellus osa 3/3. Apu 47/1954.


  • Näin tehtiin miehestä nainen – Matti Jämsä lähti missikisaan. Apu 43/1956.


  • Miehestä nainen, osa 2. Apu 20/1954.


  • Miehestä nainen, osa 3. Apu 20/1954.


  • Ajojahti, Matti Jämsä vangin puvussa takaa-ajettuna osa 1/2. Apu 27/1955.


  • Ajojahti osa 2/2. Apu 27/1955.


  • Matti Jämsän seikkailut: 50 tuntia haudassa osa 1/3. Apu 43/1956.


  • 50 tuntia haudassa osa 2/3. Apu 43/1956.


  • 50 tuntia haudassa osa 3/3. Apu 45/1956.


  • Räjäytys, Matti Jämsä räjäyttää kassakaapin dynamiitilla, osa 1/2. Apu 43/1956.


  • Räjäytys, osa 2/2. Apu 8/1957.


  • Mies liekeissä, Matti Jämsä menee asbestipuvussa palavaan taloon, osa 1/2. Apu 14/1957.


  • Mies liekeissä osa 2/2. Apu 15/1957.


  • Matti Jämsä ja Veikko Ennala: Autolla mereen, osa 1/2. Apu 35/1957.


  • Matti Jämsä ja Veikko Ennala: Autolla mereen, osa 2/2. Apu 36/1957.


  • Matti Jämsä ajaa autolla Helsingistä napapiirille ja takaisin alle vuorokaudessa 8.-9.11.1958. Apu 50/1958.


Popular posts from this blog

Adding axes to figuresAdding axes labels to LaTeX figuresLaTeX equivalent of ConTeXt buffersRotate a node but not its content: the case of the ellipse decorationHow to define the default vertical distance between nodes?TikZ scaling graphic and adjust node position and keep font sizeNumerical conditional within tikz keys?adding axes to shapesAlign axes across subfiguresAdding figures with a certain orderLine up nested tikz enviroments or how to get rid of themAdding axes labels to LaTeX figures

Tähtien Talli Jäsenet | Lähteet | NavigointivalikkoSuomen Hippos – Tähtien Talli

Do these cracks on my tires look bad? The Next CEO of Stack OverflowDry rot tire should I replace?Having to replace tiresFishtailed so easily? Bad tires? ABS?Filling the tires with something other than air, to avoid puncture hassles?Used Michelin tires safe to install?Do these tyre cracks necessitate replacement?Rumbling noise: tires or mechanicalIs it possible to fix noisy feathered tires?Are bad winter tires still better than summer tires in winter?Torque converter failure - Related to replacing only 2 tires?Why use snow tires on all 4 wheels on 2-wheel-drive cars?