S/S Norrkulla Sisällysluettelo Valmistus | Palvelus | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKturkusteamers.comwww.hoyrylaiva.fi

HöyrylaivatSisävesilaivat


HelsinginhöyrylaivaSavonlinnan1919MuseovirastonSuomen Höyrypursiseuran
















































S/S Norrkulla

S/S Norrkulla
S/S Norrkulla
Tyyppi
höyrylaiva
Lippuvaltio
Suomen lippu Suomi
Kotipaikka
Helsinki
Aiemmat nimet
HöyryJuho 2005-
Figaro 1975-2005
Saaristo 1938-1975
Norrkulla 1919-1938
Njurok 1915-1918
Nagu
Omistaja
Helsingin höyrylaivaosakeyhtiö (Marita Liiman ja Rauno Lehtinen)
Aiemmat omistajat
Kyrönsalmen Höyrywenhe Oy (1975-2005)
Säämingin Saariston Höyrylaiva Oy (1938-1975)
Viktor Lenkker 1938
Trafikaktiebolag Sibbo Skärgård 1921-1938
Norrkulla Ab 1918-1921
Venäjän keisarikunta 1915-1918
Ångbåts Ab Nagu 1911-1915
Rakennustelakka
Tehtaat Lehtoniemi & Taipale Fabriker, Joroinen
Hinta
47.000 mk (vuoden 2011 rahassa 164.000 eur)
Luovutettu
10.11.1911
Neitsytmatka
20.11.1911 (Samppalinnan höyrylaivalaituri, Turku - Nauvo)
Tekniset tiedot
Pituus
20,35 (nyk. 25,19) m
Leveys
4,92 (nyk. 4,79) m
Syväys
2,35 (nyk. 2,40) m
Bruttovetoisuus
55,1 (nyk. 80,0) brt
Koneisto
Compound-höyrykone, Ahlström
Koneteho
100 hv (nyk. 120 ihv / 88 kW) kW
Nopeus
10 (nyk. 8,0) kn
Matkustajia
99 (nyk. 51)
Miehistö
7 (nyk. 4)
Lähteet
Helsingin höyrylaivaosakeyhtiö. Rami Wirrankoski. http://www.turkusteamers.com/
Infobox OK

S/S Norrkulla on tilausristeilyjä Helsingin Pohjoisrannasta tekevä höyrylaiva. Alus oli alkuperäiseltä nimeltään s/s Nagu, risteili aiemmin Savonlinnan lähivesillä sisävesihöyrylaivana nimellä Figaro. Vuonna 1919 laivan runkoa pidennettiin keskeltä 3,84 metrillä. Pääkannen hyttien yläpuolelle rakennettiin siltakansi, johon tuli myös ruorihytti. Laivan kylkiin lisättiin valkoiset sivupellit, joihin tuli myös ikkunat. Laivan kattilassa tapahtui vaipan repeämä 70-luvulla jonka johdosta käyttöpaine on alennettu 9,5:stä seitsemään baariin. Laiva on kunnostettu viimeisimmän omistajanvaihdoksen jälkeen perusteellisesti vuosina 2005-2011. Mm. kaikki laivan salongit ja aurinkokansi on kunnostettu, korsteeni on uusittu, höyrykattila on peruskorjattu ja höyrykoneen suihkulauhdutin on korvattu uudella pintalauhduttimella (v. 2011).


Alus kuuluu Museoviraston perinnelaivarekisteriin ja se on Suomen Höyrypursiseuran alusrekisterissä.




Sisällysluettelo





  • 1 Valmistus


  • 2 Palvelus


  • 3 Lähteet


  • 4 Aiheesta muualla




Valmistus |


Jakob Nordqvist, Otto ja Carolus Wrede, Wiktor Henriksson ja Sigurd Möller perustivat 3. joulukuuta 1911 Ångbåts Ab Nagu yhtiön Turussa, minkä tehtävänä oli turvata saaristoliikenne Turusta Nauvoon. Varustamo tilasi jo ennen virallista perustamista Joroisista Tehtaat Lehtoniemi & Taipale Fabrikerilta aluksen, joka saapui uutena Turkuun marraskuussa 1911. S/S Nagu aloitti liikennöinnin välittömästi katsastusten jälkeen.[1]



Palvelus |


Alus liikennöi kolmasti viikossa Turusta Nauvoon muun muassa reittiä Turku-Haarla-Mustfinnö-Prostvik-Pensar-Kirjais-Berghamn-Nötö. Se teki myös viikonloppuisin risteilyjä Jurmoon ja Nötöön. Yhtiö ajautui konkurssiin ja alus myytiin pakkohuutokaupassa 28. toukokuuta 1915 Oy Vulcan Ab:lle Turkuun 41 tuhannella markalla. Alus luovutettiin kuitenkin vasta 12. kesäkuuta. Venäläisten pakko-otettua aluksen ensimmäisen maailmansodan vuoksi se oli Njurokiksi nimettynä Saaristomerellä huoltoaluksena. Alus myytiin 30. syyskuuta 1918 Norrkulla Ab:lle Helsinkiin 275 tuhannella markalla.[1]





Lähteet |



  1. ab turkusteamers.com



Aiheesta muualla |


  • http://www.höyrylaiva.fi/

  • www.hoyrylaiva.fi

  • http://www.savonlinna.fi/museo/nayttelyt/museolaivat

  • http://www.hhlweb.biz/00-norrkulla.htm

  • http://www.ihalines.fi/suomeksi/norrkulla.html


Popular posts from this blog

Adding axes to figuresAdding axes labels to LaTeX figuresLaTeX equivalent of ConTeXt buffersRotate a node but not its content: the case of the ellipse decorationHow to define the default vertical distance between nodes?TikZ scaling graphic and adjust node position and keep font sizeNumerical conditional within tikz keys?adding axes to shapesAlign axes across subfiguresAdding figures with a certain orderLine up nested tikz enviroments or how to get rid of themAdding axes labels to LaTeX figures

Tähtien Talli Jäsenet | Lähteet | NavigointivalikkoSuomen Hippos – Tähtien Talli

Do these cracks on my tires look bad? The Next CEO of Stack OverflowDry rot tire should I replace?Having to replace tiresFishtailed so easily? Bad tires? ABS?Filling the tires with something other than air, to avoid puncture hassles?Used Michelin tires safe to install?Do these tyre cracks necessitate replacement?Rumbling noise: tires or mechanicalIs it possible to fix noisy feathered tires?Are bad winter tires still better than summer tires in winter?Torque converter failure - Related to replacing only 2 tires?Why use snow tires on all 4 wheels on 2-wheel-drive cars?