Gerard Vultee Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoAero: Consolidated_VulteeThe Virginia Aviation Museum, 1936 Vultee V1-AVultee "Lady Peace"Abandoned & Little-Known Airfields: California, Central Los Angeles areaThe Gerard "Jerry" Vultee Page of the Davis-Monthan Airfield Register WebsiteFear Vultee Died in Arizona Crash"GERARD VULTEE"The American Aircraft Factory in World War IIWorldCat Identities0000 0000 3192 2033n9305716768141086

Yhdysvaltalaiset lentokonesuunnittelijatVuonna 1900 syntyneetVuonna 1938 kuolleet


Vultee AircraftCalifornia Institute of TechnologyssäDouglas AircraftJack NorthropinLockheed VegaLockheedinLockheed Model 8 SiriusRichard Von HakeVance BreesenVultee V-1Errett Lobban CordAmerican AirlinesFederal Aviation Administration





Gerard Vultee (1900 - 29. tammikuuta 1938) oli yhdysvaltalainen lentokonesuunnittelija, joka perusti Vultee Aircraft -tehtaan.


Hän opiskeli California Institute of Technologyssä vuodet 1921–1923 lukien ilmailutekniikkaa. Vuonna 1923 hänet palkattiin Douglas Aircraft -tehtaalle rakennesuunnittelijaksi. Vuonna 1928 hän suunnitteli Jack Northropin kanssa Lockheed Vega -lentokoneen, joka siviilikoneena ei sopinut Douglasin tehtaalle. 1928 Northropin lähtiessä perustamaan omaa yhtiötään, Vulteesta tuli Lockheedin pääsuunnittelija. Tässä toimessa hän suunnitteli Lockheed Model 8 Sirius -koneen.


Vuonna 1931 Lockheed meni suoritustilaan ja Vulteen toimen sai Richard Von Hake.


Vultee suunnitteli Vance Breesen kanssa Vultee V-1 -koneen. Errett Lobban Cord rahoitti koneen tuotannon aloittamisen ja Airplane Development Corporation (ADC) yhtiön perustamisen. Se myi lentokoneita American Airlines -lentoyhtiölle vuonna 1933. [1] Tuotanto alkoi Burbankissä siirtyen Glendaleen. [2]Federal Aviation Administration (FAA) päätti tässä vaiheessa, että matkustajakoneiden tulee olla monimoottorisia.


Vultee meni naimisiin Sylvia Parkerin kanssa 19. tammikuuta 1935.


1930-luvun puolivälissä Vultee V-1 saavutti kuuluisuutta, kun Jimmy Doolittle, Harry Richman ja Dick Merrill suorittivat sillä ennätyslentoja.[3]


Sodan tullessa lähemmäksi, Vultee muunti koneen V-11-syöksypommittajaksi. Uusi valmistuspaikka etsittiin, edelleen Kaliforniasta.[4][5]


Vuonna 1938 Gerald "Jerry" ja Sylvia Vultee kuolivat heitä kuljettaneen lentokoneen syöksyessä maahan Arizonassa.[6]



Lähteet |



  1. Aero: Consolidated_Vultee Centennialofflight.gov. Viitattu 29.7.2010.


  2. The Virginia Aviation Museum, 1936 Vultee V1-A Eaa231.org. Viitattu 29.7.2010.


  3. Vultee "Lady Peace" 2.9.1936. Aerofiles.com. Viitattu 29.7.2010.


  4. Abandoned & Little-Known Airfields: California, Central Los Angeles area Airfields-freeman.com. Viitattu 29.7.2010.


  5. The Gerard "Jerry" Vultee Page of the Davis-Monthan Airfield Register Website Dmairfield.org. Viitattu 29.7.2010.


  6. "Fear Vultee Died in Arizona Crash", The New York Times, January 30, 1938. Luettu July 28, 2010. 



Aiheesta muualla |



  • "GERARD VULTEE", General Aviation News


  • The American Aircraft Factory in World War II, Bill Yenne, Zenith Imprint, 2006, ISBN 9780760323007


Popular posts from this blog

Adding axes to figuresAdding axes labels to LaTeX figuresLaTeX equivalent of ConTeXt buffersRotate a node but not its content: the case of the ellipse decorationHow to define the default vertical distance between nodes?TikZ scaling graphic and adjust node position and keep font sizeNumerical conditional within tikz keys?adding axes to shapesAlign axes across subfiguresAdding figures with a certain orderLine up nested tikz enviroments or how to get rid of themAdding axes labels to LaTeX figures

Luettelo Yhdysvaltain laivaston lentotukialuksista Lähteet | Navigointivalikko

Gary (muusikko) Sisällysluettelo Historia | Rockin' High | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKTuomas "Gary" Keskinen Ancaran kitaristiksiProjekti Rockin' High