Nakajima J1N Gekko Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKlaajentamalla

Nakajiman ilma-aluksetJapanilaiset hävittäjälentokoneet1940-luvun hävittäjälentokoneet


suom.liittoutuneidenJapanintoisessa maailmansodassatorjuntahävittäjätähtimoottoritSchräge MusikB-24 LiberatoriaKawasaki Ki-45:nB-29 Superfortresstiedustelukoneinahävittäjä-ässäyliluutnanttitähystäjänäylipursimiesOkinawallakamikaze














































Nakajima J1N Gekko

Nakajima J1N1-R (tiedusteluversio), tiedot yöhävittäjäversiosta.
Nakajima J1N1-R (tiedusteluversio), tiedot yöhävittäjäversiosta.
Tyyppi
hävittäjä
tiedustelukone
Valmistaja
Nakajima
Suunnittelija
Katsuji Nakamura
Miehistö
2
Valmistumisvuosi
elokuu 1943 (J1N1-S, yöhävittäjäversio)
Ensilento
toukokuu 1941
Valmistus lopetettu
joulukuu 1944
Valmistusmäärä
479
Mitat
Pituus
12,77 m
Kärkiväli
16,98 m
Korkeus
3,99 m
Siipipinta-ala
40,00 m²
Nopeus
507 km/h
Lentomatka
3 780 km
Tyhjäpaino
4 850 kg, enimmäislentoonlähtöpaino 8 185 kg
Voimanlähde
Koneisto
Nakajima Sakae 21- 14-sylinterinen tähtimoottori
Teho
1 130 hv (843 kW)
Aseistus
Aseistus
2 × 20 mm tykki tyyppiä 99: alaviistoon kiinteästi, 2 × 20 mm tykki tyyppiä 99: yläviistoon kiinteästi
Infobox OK


Nakajima J1N Gekko, kuvassa näkyvät sekä Schräge Musik -tyyppinen aseistus sekä AI-tyyppinen tutka.


Nakajima J1N Gekko (suom. Kuunvalo, liittoutuneiden raportointinimi Irving) oli Japanin toisessa maailmansodassa käyttämä raskas torjuntahävittäjä. Se oli kaksimoottorinen, ja siinä oli 14-sylinteriset Nakajima Sakae 21 -tähtimoottorit.[1]


Konetyyppiä käytettiin lähinnä öisin liittoutuneiden raskailla pommikoneilla tekemiä yöpommituksia vastaan. Se saattoi käyttää muiden muassa Schräge Musik -tyyppistä asejärjestelmää. B-24 Liberatoria vastaan konetyyppi saavutti menestystä toisen kaksimoottorisen torjuntakoneen Kawasaki Ki-45:n tavoin, mutta B-29 Superfortress toimi yleensä liian korkealla sekä nopeasti (lentokorkeus tuolloin yli 9 100 m). J1N1-S Gekkon lakikorkeus oli 9 320 metriä, tiedusteluversion 10 300. Konetyypin ensimmäiset tuotantoversiot J1N1-C ja J1N1-F oli tarkoitettu toimimaan tiedustelukoneina.[2]


Nakajima J1N1-S Gekkolla lensi myös hävittäjä-ässä yliluutnantti Yukio Endo, lempinimeltään ”B-29-tappajien kuningas”. Endon tähystäjänä toimi ylipursimies Osamu Nishio. Tämä taistelijapari saavutti useita ilmavoittoja (vähintään 8) B-29-tyypin raskaista pommituskoneista.[3]


Japanilaiset käyttivät sodan kriittisissä loppuvaiheen ratkaisutaisteluissa (kuten Okinawalla) myös Gekko-koneita kamikaze-itsetuhotehtävissä.[1]



Lähteet |


  • Mondey, David: Axis Aircraft of World War II, The warplanes of Germany, Italy and Japan during World War II, 2002 (ensipainos 1984, Lontoo, Englanti) (englanniksi) ISBN 0-7858-1363-2

  • Sakaida, Henry: Japanin laivaston ilmavoimien ässät. Osprey 5. Koala-Kustannus, 2002. ISBN 952-5186-25-3.


Viitteet |



  1. ab Mondey, s. 220


  2. Mondey, s. 219


  3. Sakaida, s. 87–88



Aiheesta muualla |



  • Commons-logo.svg Kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Nakajima J1N Gekko Wikimedia Commonsissa

  • http://www.combinedfleet.com/ijna/j1n.htm (englanniksi)


  • http://www.aviastar.org/air/japan/nakajima_j1n.php (englanniksi)


  • http://www.avionslegendaires.net/avion-militaire/nakajima-j1n-gekko-irving/ (ranskaksi)


  • http://www.warbirdsresourcegroup.org/IJARG/nakajimaj1n.html (englanniksi)


  • http://www.century-of-flight.net/Aviation%20history/photo_albums/timeline/ww2/Nakajima%20J1N%20Irving.htm (englanniksi)


Tämä ilmailuun liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.







Popular posts from this blog

Adding axes to figuresAdding axes labels to LaTeX figuresLaTeX equivalent of ConTeXt buffersRotate a node but not its content: the case of the ellipse decorationHow to define the default vertical distance between nodes?TikZ scaling graphic and adjust node position and keep font sizeNumerical conditional within tikz keys?adding axes to shapesAlign axes across subfiguresAdding figures with a certain orderLine up nested tikz enviroments or how to get rid of themAdding axes labels to LaTeX figures

Tähtien Talli Jäsenet | Lähteet | NavigointivalikkoSuomen Hippos – Tähtien Talli

Do these cracks on my tires look bad? The Next CEO of Stack OverflowDry rot tire should I replace?Having to replace tiresFishtailed so easily? Bad tires? ABS?Filling the tires with something other than air, to avoid puncture hassles?Used Michelin tires safe to install?Do these tyre cracks necessitate replacement?Rumbling noise: tires or mechanicalIs it possible to fix noisy feathered tires?Are bad winter tires still better than summer tires in winter?Torque converter failure - Related to replacing only 2 tires?Why use snow tires on all 4 wheels on 2-wheel-drive cars?