Audi A4 Sisällysluettelo Audi A4 B5 (1994–2001) | Audi A4 B6 (2001–2005) | Audi A4 B7 (2004–2008) | Audi A4 B8 (2007–2015) | Audi A4 B9 (2015–) | Aiheesta muualla | Navigointivalikko
AudiD-segmentin autot
Audinylemmän keskikokoluokanAudi 80:npohjalevyynVolkswagen PassatetuvetonelivetoVolkswagen-konserninturbodieselS4RS4faceliftinWalter dè’SilvaAudi A6V8-moottoriFrankfurtin autonäyttelyssäAudi A5:n
Audi A4 on Audin vuodesta 1994 lähtien valmistama ylemmän keskikokoluokan automalli, joka korvasi Audi 80:n.
Sisällysluettelo
1 Audi A4 B5 (1994–2001)
2 Audi A4 B6 (2001–2005)
3 Audi A4 B7 (2004–2008)
4 Audi A4 B8 (2007–2015)
5 Audi A4 B9 (2015–)
6 Aiheesta muualla
Audi A4 B5 (1994–2001) |
- Pääartikkeli: Audi A4 (B5)
Ensimmäisen sukupolven Audi A4 pohjautui samaan B5-pohjalevyyn kuin Volkswagen Passat. Kuten Passatissakin, A4:ssa oli moottori pitkittäin ja voimansiirtovaihtoehtona oli etuveto tai Quattro-neliveto. Moottorivalikoima oli laaja, sisältäen neli- ja kuusisylinterisiä moottoreita kokoluokassa 1,6–2,8 litraa. Yksi suosituimpia moottoreita A4:ssa oli Volkswagen-konsernin 1,9-litrainen turbodiesel.
Urheilumalli S4 julkistettiin vuonna 1998, ja keväällä 2000 seurasi huippumalli RS4.
Vuonna 1999 ensimmäisen sukupolven Audi A4 sai faceliftin. Faceliftissä se sai muun muassa uudet etu- ja takavalot sekä pieniä muutoksia sisätiloihin.
Audi A4 B6 (2001–2005) |
- Pääartikkeli: Audi A4 (B6)
Vuoden 2000 lopulla julkistettiin toisen sukupolven Audi A4, joka pohjautui B6-pohjalevyyn.
Vuonna 2003 toisen sukupolven Audi A4 sai faceliftin. Samana vuonna julkaistiin myös uusi Cabriolet-avoauto, joka vihdoin korvasi vanhentuneen 80-malliin perustuneen avoauton. FSI-tekniikka lisättiin uuteen kaksilitraiseen moottoriin.
Uusi S4-malli julkistettiin vuonna 2003.
Audi A4 B7 (2004–2008) |
- Pääartikkeli: Audi A4 (B7)
Vuonna 2005 esiteltiin kolmannen sukupolven Audi A4 uudella B7-pohjalevyllä. Mallin piirsi italialainen Walter dè’Silva. Audi A6 -mallin 3,0-litrainen turbodieselmoottori esiteltiin myös A4-mallissa, mutta hieman pienitehoisempana kuin A6:n vastaava moottori. Muut muutokset sisälsivät uuden singleframe-etumaskin, uudelleenmuotoillun peräosan, lisävarusteena valinnaiset Bi-Xenon-ajovalot, suuremmat etu- ja takajarrut, uuden kuusivaihteisen Tiptronic-vaihteiston, jousitusmuutoksia ja pieniä uudistuksia sisätiloissa.
Quattro-neliveto oli saatavilla melkein kaikkien moottorien kanssa, 3,0 TDI oli myynnissä ainoastaan Quattrona.
Uusi RS4-malli julkaistiin Euroopassa vuonna 2005. Moottorina siinä oli uusi vapaasti hengittävä 4,2-litrainen 420-hevosvoimainen V8-moottori. Vuonna 2005 esiteltiin myös kaksiovinen Cabriolet.
Audi A4 B8 (2007–2015) |
- Pääartikkeli: Audi A4 (B8)
Neljännen sukupolven Audi A4 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2007. Se perustuu samalle perusrakenteelle keväällä 2007 esitellyn Audi A5:n kanssa. Kooltaan se oli suurempi kuin edellinen sukupolvi. Pienin moottori oli 1,8-litrainen TFSI ja suurin myöhemmin S4-mallissa esitelty 3,0 V6 TFSI. Avant-farmari saapui sedanin rinnalle keväällä 2008.
Audi A4 B9 (2015–) |
- Pääartikkeli: Audi A4 (B9)
Viidennen sukupolven Audi A4 tuli markkinoille vuonna 2015.
Aiheesta muualla |
Kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Audi A4 Wikimedia Commonsissa