Seututie 309 Tulevaisuus ja asema Tampereen toisena kehätienä | Lähteet | NavigointivalikkoInfobox OKTampereen läntiselle kehätielle harkitaan lisäkaistojaTampereen läntinen kehätie halutaan rauhoittaa muuttuvilla nopeusrajoituksilla
SeututietTampereen liikenneLempäälän liikenneSuomen kehätiet
seututiePirkanmaallaLempäälänHöytämönHervantaanVuoreksenEnsimmäisen kehätienRantaväylän tunneliTampere-Pirkkalan lentoasemalle
| |||
Seututie 309, Ruskontie | |||
---|---|---|---|
Maa | Suomi | ||
Tieluokka | valtatie | ||
Omistaja | Suomen valtio | ||
Tienpitäjä | Liikennevirasto | ||
Pituus | 7 km | ||
Alkupiste | Sääksjärvi, Lempäälä | ||
Reitti | Vuores, Tampere (33,4 km) | ||
Päätepiste | Hervanta, Tampere (7 km) | ||
Päällyste | asfaltti | ||
Kaistaluku | 1+1 | ||
Infobox OK |
Seututie 309 on lyhyt seututie Pirkanmaalla. Seututie alkaa Lempäälän Sääksjärveltä kulkien Höytämön pohjoispuolelta Hervantaan. Seututie on mittakaavassaan varsin lyhyt, noin seitsemän kilometrin pituinen. Tie kulkee mäkisessä ja metsäisessä maastossa. Tie kulkee hivenen lounaskoillissuuntaisesti. Täten seututien merkitys on vähäinen, tavallisen paikallistien luokkaa. Tie on valtateiden 3 ja 9 suora yhteys uuteen Vuoreksen kaupunginosaan sekä noin 23 000 asukkaan Hervantaan.
Tulevaisuus ja asema Tampereen toisena kehätienä |
Ensimmäisen kehätien ennakoitua suurempien liikennemäärien vuoksi ja lukuisten onnettomuuksien on alettu miettiä ratkaisuja ratkaisuja liikenteen rauhoittamiseksi. Kevyempinä ratkaisuina on ehdotettu muun muassa lisäkaistoja ruuhkaisimmalle ja onnettomuusherkimmälle Sarankulman kohdalle[1], jossa näkyvyys on heikko tien tekemän mutkan ja mäen vuoksi sekä muuttuvia nopeusrajoituksia[2]. Lisäksi rakenteilla oleva Rantaväylän tunneli tulee todennäköisesti tasaamaan liikennemääriä.
Lähinnä epävirallisella kommenttitasolla on ehdotettu pidemmällä aikavälillä myös toista kehätietä (semantiikkana muun muassa Tampereen toinen kehätie ja Kehä 2) nykyisen Seututie 309:n eli Ruskontien pohjalle. Tien olisi tarkoitus parantaa yhteyksiä Tampere-Pirkkalan lentoasemalle ja syrjäiseksi kutsuttuun Vuorekseen ja parantaa poikittaisyhteyksiä.
Lähteet |
↑ Harri Repo: Tampereen läntiselle kehätielle harkitaan lisäkaistoja 5.12.2011. Tekniikka & Talous. Viitattu 3. maaliskuuta 2013.
↑ Kari Pitkänen: Tampereen läntinen kehätie halutaan rauhoittaa muuttuvilla nopeusrajoituksilla 13.2.2013. Aamulehti. Viitattu 3. maaliskuuta 2013.