Autostrada A1 (Italia) Sisällysluettelo Historia | Reitti | Liittymätaulukko | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoAutostrade.it

Italian moottoritiet


ItalianmoottoritieMilanostaNapoliinBolognanFirenzenRooman4. lokakuuta1964E35AmsterdamRoomaE45KaaresuvantoGela1950-luvulla19. toukokuuta1956Parma7. joulukuuta19583. joulukuuta196022. syyskuuta196219884. lokakuuta1964ChiusiOrvietoFiano RomanoSan CesareoLombardianEmilia-RomagnanToscananUmbrianLazionCampanianMilanonPojoenLodinPiacenzanParmanReggio EmilianModenanBrenneroonBolognaTarantoonA14:lleFirenzenBarberino di MugellonMugellon moottorirataLazionRoomaaValdarnoaArnojoenArezzonVal di ChiananUmbrianFabroOrvietoAttiglianoOrtestaCiociarianFrosinonenCassinonCampanianCapuanCasertanNapoliinReggio CalabriaanAdrianmerenCanosa di Pugliaan







Osuus Milano–Bologna.


Autostrada del Sole (L'autostrada del Sole, myös Autosole), virallisesti A1 Italian moottoriteiden luokituksessa, on Italian pisin moottoritie ja maan etelä–pohjoissuuntainen pääväylä. Sen pituus on 759,6 kilometriä. A1 kulkee Milanosta Napoliin Bolognan, Firenzen ja Rooman kautta. Se otettiin käyttöön 4. lokakuuta 1964. Kun liikennöinti osuudella Bologna–Firenze joudutaan toisinaan keskeyttämään, on tullut tavaksi sanoa että "Italia on haljennut kahtia" (L'Italia è spaccata in due). Eurooppateiden luokituksessa Autostrada del Solen osuus Milanosta Roomaan on osa E35-tietä (Amsterdam–Rooma) ja osuus Roomasta Napoliin puolestaan osa E45-tietä (Kaaresuvanto–Gela).




Sisällysluettelo





  • 1 Historia


  • 2 Reitti

    • 2.1 Milano–Bologna


    • 2.2 Bologna–Firenze


    • 2.3 Firenze–Rooma


    • 2.4 Rooma–Napoli



  • 3 Liittymätaulukko


  • 4 Lähteet


  • 5 Aiheesta muualla




Historia |


Italian hallitukset ajoivat 1950-luvulla voimakkaasti Autostrada del Solen rakentamista, sillä sen katsottiin edistävän toisesta maailmansodasta toipuvan maan talouselämää. Ennen moottoritien avaamista tavaraliikenne maanteitse Milanosta Napoliin kesti parisen vuorokautta. Suurnopeustien käyttöönoton laskettiin alentavan tuotteiden hintoja lyhentyneiden kuljetusaikojen ansiosta.


A1:n rakentaminen aloitettiin 19. toukokuuta 1956. Ensimmäinen osuus Milano–Parma avattiin 7. joulukuuta 1958. Vuoristoinen Bologna–Firenze-osuus avattiin 3. joulukuuta 1960 ja Rooma–Napoli puolestaan 22. syyskuuta 1962. Jälkimmäisen osuuden tunnus oli A2 vuoteen 1988. Kokonaisuudessaan A1 valmistui 4. lokakuuta 1964, jolloin avattiin osuus Chiusi–Orvieto. Sitä ennen kyseisten kaupunkien välinen matka piti kiertää entisen Strada Statale 71:n kautta (nykyisin strada provinciale 152).


A1:n rakentamiseen tarvittiin[1]:


  • Viisitoista miljoonaa työpäivää

  • 52 miljoonaa kuutiometriä siirrettyä maata

  • 1,8 miljoonaa kuutiometriä tunneleiden louhimiseksi siirrettyä maata

  • Viisi miljoonaa kuutiometriä muurauksia ja kiveyksiä

  • Kuusitoista miljoonaa neliömetriä (16 km²) päällystettä

  • 853 siltaa, maasiltaa ja vastaavia rakennelmia

  • 2 500 viemäriaukkoa

  • 572 tiesiltaa

  • 35 moottoritietunnelia

  • Kolme tunnelia, joissa molemmat ajoradat rakennettu samaan kuiluun.

Vuonna 1988 valmistui osuus Fiano Romano–San Cesareo ("bretella"), joka yhdisti A1:n Roomasta Napoliin johtavaan Autostrada A2:een. Samalla A2-tunnuksesta luovuttiin ja moottoritie Milanosta Napoliin kokonaisuudessaan sai tunnuksen A1. Ennen A1:n ja A2:n yhdistämistä A1:n reitti päättyi Rooman kehätielle (Grande Raccordo Anulare di Roma, GRA). Nykyisin tunnus A2 ei ole lainkaan käytössä. A1 on kulkenut vuodesta 1988 Rooman kehätien itäpuolitse.



Reitti |




Osuus Firenze–Rooma Arezzon kaupungin tienoilla.


A1 kulkee Lombardian, Emilia-Romagnan, Toscanan, Umbrian, Lazion ja Campanian hallinnollisilla alueilla. Väylä on suurimmaksi osaksi 3+3-kaistainen. Uloimmat kaistat (pientareet) ovat hätäliikennettä varten.



Milano–Bologna |


Autostrada del Sole alkaa Milanon kaakkoispuolelta. Sen kokoojamoottoritiet ovat Milanon itäinen kehätie (tangenziale Est di Milano, autostrada A51) ja Milanon läntinen kehätie (tangenziale Ovest di Milano, autostrada A50). A1 kulkee 3+3-kaistaisena Pojoen laakson halki kohti kaakkoa Lodin, Piacenzan, Parman, Reggio Emilian ja Modenan kautta. Modenan pohjoispuolella A1 risteää Modenasta Brenneroon kulkevan Autostrada A22:n (Autostrada del Brennero tai Autobrennero) kanssa. Modena–Bologna-osuus on 4+4-kaistainen. A1 kulkee Bolognan länsipuolitse. Bolognassa A1:ltä on yhteys Italian toiselle keskeiselle moottoritielle, Bolognasta Tarantoon kulkevalle A14:lle (Autostrada Adriatica).



Bologna–Firenze |


Maisematyyppi Bolognan ja Firenzen välillä on vuoristoinen. Tällä osuudella A1 on osin 2+2-kaistainen ja sen reitti mutkittelee vastakohtana Pojoen laakson pitkille suorille. Siltoja ja tunneleita on runsaasti. Arkkitehtonisesti merkittävimpiä silloista (viadotto) ovat viadotto 4 eli Sambro (pituus 340 m), viadotto 16 eli Biscione (270 m), viadotto 18 eli Merizzano (418 m), viadotto 21 eli Poggettone e Pecora Vecchia (455 m) ja viadotto 29 eli Aglio (440 m). Tunneleita tällä tieosuudella on yli 6,6 km pohjoisen suuntaan ja lähes 5,9 km etelän suuntaan. Barberino di Mugellon liittymän itäpuolella sijaitsee Mugellon moottorirata. Firenzen keskustan A1 kiertää länsi-ja eteläpuolelta.



Firenze–Rooma |


Firenzestä A1:n reitti jatkuu kaakkoon kohti Lazion maakuntaa ja Roomaa. Se sivuaa Valdarnoa (eräs Arnojoen laaksoista) ja Arezzon kaupunkia ja kulkee Val di Chianan halki. Val di Chianassa A1 risteää kokoojamoottoritie RA06:n kanssa. Ennen Laziota A1:n linja kulkee kappaleen matkaa Umbrian läntisimmässä osassa, jossa sillä on kolme liittymää: Fabro, Orvieto ja Attigliano. Ortesta etelään tie levenee 3+3-kaistaiseksi ja kulkee Lazion halki Rooman itäpuolitse.



Rooma–Napoli |


Rooman eteläpuolella A1:n linja jatkuu edelleen kohti kaakkoa. Se kulkee eteläisessä Laziossa sijaitsevan Ciociarian alueen halki Frosinonen ja Cassinon kaupunkien kautta. A1:n eteläisin osuus on Campanian alueella. Väylä kulkee Capuan ja Casertan kautta Napoliin. Autostrada A1:n päätepiste on Napolin eteläpuolella Autostrada A3:n risteyksessä. A3 vie edelleen Napolista Reggio Calabriaan Italian niemimaan "saappaan kärkeen". Napolissa A1 risteää myös Autostrada A16:n kanssa. A16 eli Autostrada dei due mari yhdistää Napolin Adrianmeren rannalla sijaitsevaan Canosa di Pugliaan.



Liittymätaulukko |



  • Area servizio, palvelualue, levähdysalue


  • Nord, est, sud, ovest, pohjoinen, itäinen, eteläinen, läntinen



Moottoritie A1 Milanossa.




Moottoritiet A1 ja A21 (Autostrada dei Vini, Torino–Piacenza–Brescia) risteävät Piacenzassa.




Parman alueella A1:ltä on yhteys Liguriaan moottoritie A15:n kautta (Autocamionale della Cisa, Parma–La Spezia).




Borgo Panigalen liittymä Bolognassa. Moottoritiet A13 (Autostrada Bologna–Padova) ja A14 (Autostrada Adriatica, Bologna–Taranto) risteävät A1:n kanssa Bolognan kehätiellä.





























































































































































































































































































































































































































































































































































































A1 MILANO – NAPOLI
Autostrada del Sole
TyyppiTunnus↓km↓↑km↑Provinssi
Eurooppatie
Italian traffic signs - autostrada.svg
Autostrada A51 Italia.svg tangenziale Est (itäinen kehätie)
AB-AS-grün.svg San Donato Milanese
-1,6759,6MI
AB-Kreuz-grün.svg
Milano P.le Corvetto
Metanopoli – Vecchia autostrada
1,5758,1MI
AB-AS-grün.svgSan Giuliano Milanese2,8756,8MI
AB-Kreuz-grün.svg
Tabliczka E35.svgAutostrada A50 Italia.svg tangenziale Ovest (läntinen kehätie)
Autostrada A4 Italia.svg Torino
Autostrada A7 Italia.svg Genova
Autostrada A8 Italia.svg Varese
Autostrada A9 Italia.svg Como-Chiasso

4,4755,2MI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Melegnano
8,7750,2MI
Tabliczka E35.svg
Italian traffic signs - stazione.svgBarriera Milano sud (Milanon eteläinen maksuportti)8,9749,7MI
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea Servizio "San Zenone"15,1745MI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgLodi22,7737LO
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgCasalpusterlengo37,9722LO
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea Servizio "Somaglia"43,5716LO
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Piacenza Nord
50,7710LO
Tabliczka E35.svg
AB-Kreuz-grün.svg
Tabliczka E70.svgAutostrada A21 Italia.svg Torino – Brescia
56,8PC
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Piacenza Sud
58,2PC
Tabliczka E35.svg
AB-Rast.svgArea Servizio Bidirezionale "Arda"74,3687PC
Tabliczka E35.svg
AB-Kreuz-grün.svg
Autostrada A21dir Italia.svg Brescia
AB-AS-grün.svg Fiorenzuola
75,0687PC
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Fidenza – Salsomaggiore Terme
91,4670PR
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Tabliczka E33.svgAutostrada A15 Italia.svg La Spezia
103,0658PR
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgParma110,4651PR
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea Servizio "San Martino"115,1646PR
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgTerre di Canossa – Campegine
124,3637RE
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgReggio Emilia138,1622RE
Tabliczka E35.svg
AB-Kreuz-grün.svg
Tabliczka E45.svgAutostrada A22 Italia.svg Brennero
156,1605MO
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea Servizio "Secchia"157,5604MO
Tabliczka E35.svgTabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
Modena Nord
158,6603MO
Tabliczka E35.svgTabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
Modena Sud
171,8589MO
Tabliczka E35.svgTabliczka E45.svg
AB-Kreuz-grün.svg
Tabliczka E45.svgAutostrada A14 Italia.svg Ancona
AB-AS-grün.svgBologna Borgo Panigale
Italian traffic signs - autostrada.svg tangenziale di Bologna (Bolognan kehätie RA01)
Autostrada A13 Italia.svg Padova

189,8571BO
Tabliczka E35.svg
AB-Kreuz-grün.svg
Bologna Casalecchio
Italian traffic signs - autostrada.svg tangenziale di Bologna (Bolognan kehätie RA01)
Tabliczka E45.svgAutostrada A14 Italia.svg Ancona
Autostrada A13 Italia.svg Padova

195,5565BO
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Cantagallo"199BO
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgSasso Marconi207553BO
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgRioveggio223537BO
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgPian del Voglio237523BO
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Roncobilaccio"242518BO
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgRoncobilaccio242519BO
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Aglio"256504FI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgBarberino262498FI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Calenzano - Sesto Fiorentino
278482FI
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Bisenzio"279481FI
Tabliczka E35.svg
AB-Kreuz-grün.svg
Tabliczka E76.svgAutostrada A11 Italia.svg Firenze Centro – Pisa nord eli Firenze – Mare
280480FI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Firenze Nord
280480FI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Firenze Scandicci
Italian traffic signs - strada extraurbana principale.svg SGC FI-PI-LI
286474FI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Firenze Certosa
Italian traffic signs - autostrada.svg Siena – Autopalio (kokoojamoottoritie RA03)
295465FI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Firenze Sud
301459FI
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Chianti"305455FI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgIncisa320440FI
Tabliczka E35.svg
AB-Rast.svgArea servizio "Reggello"321439FI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgValdarno336424AR
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgArezzo358402AR
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Badia al Pino"362398AR
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Monte San Savino
Tabliczka E78.svg‎Grosseto – Fano
372388AR
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Lucignano"381379AR
Tabliczka E35.svg
AB-Kreuz-grün.svg
Valdichiana – Bettolle – Sinalunga
Italian traffic signs - autostrada.svg Raccordo Siena – Bettolle – Perugia (kokoojamoottoritie RA06)
385375SI
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Montepulciano"395365SI
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Chiusi – Chianciano T.
410350SI
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Fabro"428332TR
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgFabro428332TR
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgOrvieto451309TR
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Tevere"465VT
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgAttigliano479281TR
Tabliczka E35.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Giove"481279TR
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svg
Orte
Tabliczka E45.svgItalian traffic signs - strada extraurbana principale.svg RATO Terni – Orte
491269VT
Tabliczka E35.svg
AB-AS-grün.svgMagliano Sabina501259RI
Tabliczka E35.svgTabliczka E45.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Flaminia"509251RI
Tabliczka E35.svgTabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
Ponzano Romano – Soratte
516244RM
Tabliczka E35.svgTabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
Tabliczka E35.svgAutostrada A1dir Italia.svg Diramazione Roma nord (yhteys Roomaa kiertävälle kehätielle A90)
Autostrada A90 Italia.svgGrande Raccordo Anulare (Roomaa kiertävä kehämoottoritie A90 eli "GRA")
531229RM
Tabliczka E45.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Mascherone"536224RM
Tabliczka E45.svg
AB-Kreuz-grün.svg
Tabliczka E80.svgAutostrada A24 Italia.svg L'Aquila – Teramo – Roma est
562198RM
Tabliczka E45.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Prenestina"566194RM
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
Tabliczka E821.svgAutostrada A1dir Italia.svg Diramazione Roma sud (yhteys Roomaa kiertävälle kehätielle A90)
Autostrada A90 Italia.svgGrande Raccordo Anulare (Roomaa kiertävä kehämoottoritie A90 eli "GRA")
576184RM
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgValmontone585175RM
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgColleferro593167RM
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
Anagni – Fiuggi T.
611149RM
Tabliczka E45.svg
AB-Tank.svgArea servizio "La Macchia"613147RM
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgFrosinone624136FR
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgCeprano644116FR
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgPontecorvo659101FR
Tabliczka E45.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Casilina"660100FR
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgCassino67090FR
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgSan Vittore67981FR
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgCaianello70159CE
Tabliczka E45.svg
AB-Tank.svgArea servizio "Teano"70852CE
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgCapua72040CE
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgSanta Maria Capua Vetere72931CE
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
Caserta Nord
73426CE
Tabliczka E45.svg
AB-Tank.svgArea servizio "San Nicola"73723CE
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
Autostrada A30 Italia.svg Salerno
Autostrada A16 Italia.svg Canosa

Autostrada A3 Italia.svg Reggio Calabria


73921CE
Tabliczka E45.svg
Italian traffic signs - stazione.svgBarriera Napoli Nord (Napolin pohjoinen maksuportti)74020CE
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
Caserta Sud
74119CE
Tabliczka E45.svg
AB-Kreuz-grün.svgPomigliano – Villa Literno
Italian traffic signs - strada extraurbana principale.svgAsse di Supporto
74317NA
Tabliczka E45.svg
AB-Kreuz-grün.svg
Afragola – Acerra
Italian traffic signs - strada extraurbana principale.svgAsse Mediano
74911NA
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
Tabliczka E842.svgAutostrada A16 Italia.svg Canosa
7537NA
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svgCasoria – Napoli Nord7544NA
Tabliczka E45.svg
AB-AS-grün.svg
RWBA Flughafen(R).svg Diramazione Capodichino
Autostrada A56 Italia.svg tangenziale di Napoli (Napolin kehätie A56)
7555NA
Tabliczka E45.svg
AB-Kreuz-grün.svgNapoli Centro Direzionale
Italian traffic signs - strada extraurbana principale.svgSS 162dir
7582NA
Tabliczka E45.svg
Italian traffic signs - autostrada.svg
RWBA Fähre(R).svg Napoli zona portuale
Tabliczka E45.svgAutostrada A3 Italia.svg Salerno – Reggio Calabria
7600NA


Lähteet |



  1. Autostrade italiane, guida Quattroruote, heinäkuu 2005



Aiheesta muualla |


  • Autostrade.it

Popular posts from this blog

Adding axes to figuresAdding axes labels to LaTeX figuresLaTeX equivalent of ConTeXt buffersRotate a node but not its content: the case of the ellipse decorationHow to define the default vertical distance between nodes?TikZ scaling graphic and adjust node position and keep font sizeNumerical conditional within tikz keys?adding axes to shapesAlign axes across subfiguresAdding figures with a certain orderLine up nested tikz enviroments or how to get rid of themAdding axes labels to LaTeX figures

Tähtien Talli Jäsenet | Lähteet | NavigointivalikkoSuomen Hippos – Tähtien Talli

Do these cracks on my tires look bad? The Next CEO of Stack OverflowDry rot tire should I replace?Having to replace tiresFishtailed so easily? Bad tires? ABS?Filling the tires with something other than air, to avoid puncture hassles?Used Michelin tires safe to install?Do these tyre cracks necessitate replacement?Rumbling noise: tires or mechanicalIs it possible to fix noisy feathered tires?Are bad winter tires still better than summer tires in winter?Torque converter failure - Related to replacing only 2 tires?Why use snow tires on all 4 wheels on 2-wheel-drive cars?