Autostrada A1 (Italia) Sisällysluettelo Historia | Reitti | Liittymätaulukko | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoAutostrade.it
Italian moottoritiet
ItalianmoottoritieMilanostaNapoliinBolognanFirenzenRooman4. lokakuuta1964E35AmsterdamRoomaE45KaaresuvantoGela1950-luvulla19. toukokuuta1956Parma7. joulukuuta19583. joulukuuta196022. syyskuuta196219884. lokakuuta1964ChiusiOrvietoFiano RomanoSan CesareoLombardianEmilia-RomagnanToscananUmbrianLazionCampanianMilanonPojoenLodinPiacenzanParmanReggio EmilianModenanBrenneroonBolognaTarantoonA14:lleFirenzenBarberino di MugellonMugellon moottorirataLazionRoomaaValdarnoaArnojoenArezzonVal di ChiananUmbrianFabroOrvietoAttiglianoOrtestaCiociarianFrosinonenCassinonCampanianCapuanCasertanNapoliinReggio CalabriaanAdrianmerenCanosa di Pugliaan
Autostrada del Sole (L'autostrada del Sole, myös Autosole), virallisesti A1 Italian moottoriteiden luokituksessa, on Italian pisin moottoritie ja maan etelä–pohjoissuuntainen pääväylä. Sen pituus on 759,6 kilometriä. A1 kulkee Milanosta Napoliin Bolognan, Firenzen ja Rooman kautta. Se otettiin käyttöön 4. lokakuuta 1964. Kun liikennöinti osuudella Bologna–Firenze joudutaan toisinaan keskeyttämään, on tullut tavaksi sanoa että "Italia on haljennut kahtia" (L'Italia è spaccata in due). Eurooppateiden luokituksessa Autostrada del Solen osuus Milanosta Roomaan on osa E35-tietä (Amsterdam–Rooma) ja osuus Roomasta Napoliin puolestaan osa E45-tietä (Kaaresuvanto–Gela).
Sisällysluettelo
1 Historia
2 Reitti
2.1 Milano–Bologna
2.2 Bologna–Firenze
2.3 Firenze–Rooma
2.4 Rooma–Napoli
3 Liittymätaulukko
4 Lähteet
5 Aiheesta muualla
Historia |
Italian hallitukset ajoivat 1950-luvulla voimakkaasti Autostrada del Solen rakentamista, sillä sen katsottiin edistävän toisesta maailmansodasta toipuvan maan talouselämää. Ennen moottoritien avaamista tavaraliikenne maanteitse Milanosta Napoliin kesti parisen vuorokautta. Suurnopeustien käyttöönoton laskettiin alentavan tuotteiden hintoja lyhentyneiden kuljetusaikojen ansiosta.
A1:n rakentaminen aloitettiin 19. toukokuuta 1956. Ensimmäinen osuus Milano–Parma avattiin 7. joulukuuta 1958. Vuoristoinen Bologna–Firenze-osuus avattiin 3. joulukuuta 1960 ja Rooma–Napoli puolestaan 22. syyskuuta 1962. Jälkimmäisen osuuden tunnus oli A2 vuoteen 1988. Kokonaisuudessaan A1 valmistui 4. lokakuuta 1964, jolloin avattiin osuus Chiusi–Orvieto. Sitä ennen kyseisten kaupunkien välinen matka piti kiertää entisen Strada Statale 71:n kautta (nykyisin strada provinciale 152).
A1:n rakentamiseen tarvittiin[1]:
- Viisitoista miljoonaa työpäivää
- 52 miljoonaa kuutiometriä siirrettyä maata
- 1,8 miljoonaa kuutiometriä tunneleiden louhimiseksi siirrettyä maata
- Viisi miljoonaa kuutiometriä muurauksia ja kiveyksiä
- Kuusitoista miljoonaa neliömetriä (16 km²) päällystettä
- 853 siltaa, maasiltaa ja vastaavia rakennelmia
- 2 500 viemäriaukkoa
- 572 tiesiltaa
- 35 moottoritietunnelia
- Kolme tunnelia, joissa molemmat ajoradat rakennettu samaan kuiluun.
Vuonna 1988 valmistui osuus Fiano Romano–San Cesareo ("bretella"), joka yhdisti A1:n Roomasta Napoliin johtavaan Autostrada A2:een. Samalla A2-tunnuksesta luovuttiin ja moottoritie Milanosta Napoliin kokonaisuudessaan sai tunnuksen A1. Ennen A1:n ja A2:n yhdistämistä A1:n reitti päättyi Rooman kehätielle (Grande Raccordo Anulare di Roma, GRA). Nykyisin tunnus A2 ei ole lainkaan käytössä. A1 on kulkenut vuodesta 1988 Rooman kehätien itäpuolitse.
Reitti |
A1 kulkee Lombardian, Emilia-Romagnan, Toscanan, Umbrian, Lazion ja Campanian hallinnollisilla alueilla. Väylä on suurimmaksi osaksi 3+3-kaistainen. Uloimmat kaistat (pientareet) ovat hätäliikennettä varten.
Milano–Bologna |
Autostrada del Sole alkaa Milanon kaakkoispuolelta. Sen kokoojamoottoritiet ovat Milanon itäinen kehätie (tangenziale Est di Milano, autostrada A51) ja Milanon läntinen kehätie (tangenziale Ovest di Milano, autostrada A50). A1 kulkee 3+3-kaistaisena Pojoen laakson halki kohti kaakkoa Lodin, Piacenzan, Parman, Reggio Emilian ja Modenan kautta. Modenan pohjoispuolella A1 risteää Modenasta Brenneroon kulkevan Autostrada A22:n (Autostrada del Brennero tai Autobrennero) kanssa. Modena–Bologna-osuus on 4+4-kaistainen. A1 kulkee Bolognan länsipuolitse. Bolognassa A1:ltä on yhteys Italian toiselle keskeiselle moottoritielle, Bolognasta Tarantoon kulkevalle A14:lle (Autostrada Adriatica).
Bologna–Firenze |
Maisematyyppi Bolognan ja Firenzen välillä on vuoristoinen. Tällä osuudella A1 on osin 2+2-kaistainen ja sen reitti mutkittelee vastakohtana Pojoen laakson pitkille suorille. Siltoja ja tunneleita on runsaasti. Arkkitehtonisesti merkittävimpiä silloista (viadotto) ovat viadotto 4 eli Sambro (pituus 340 m), viadotto 16 eli Biscione (270 m), viadotto 18 eli Merizzano (418 m), viadotto 21 eli Poggettone e Pecora Vecchia (455 m) ja viadotto 29 eli Aglio (440 m). Tunneleita tällä tieosuudella on yli 6,6 km pohjoisen suuntaan ja lähes 5,9 km etelän suuntaan. Barberino di Mugellon liittymän itäpuolella sijaitsee Mugellon moottorirata. Firenzen keskustan A1 kiertää länsi-ja eteläpuolelta.
Firenze–Rooma |
Firenzestä A1:n reitti jatkuu kaakkoon kohti Lazion maakuntaa ja Roomaa. Se sivuaa Valdarnoa (eräs Arnojoen laaksoista) ja Arezzon kaupunkia ja kulkee Val di Chianan halki. Val di Chianassa A1 risteää kokoojamoottoritie RA06:n kanssa. Ennen Laziota A1:n linja kulkee kappaleen matkaa Umbrian läntisimmässä osassa, jossa sillä on kolme liittymää: Fabro, Orvieto ja Attigliano. Ortesta etelään tie levenee 3+3-kaistaiseksi ja kulkee Lazion halki Rooman itäpuolitse.
Rooma–Napoli |
Rooman eteläpuolella A1:n linja jatkuu edelleen kohti kaakkoa. Se kulkee eteläisessä Laziossa sijaitsevan Ciociarian alueen halki Frosinonen ja Cassinon kaupunkien kautta. A1:n eteläisin osuus on Campanian alueella. Väylä kulkee Capuan ja Casertan kautta Napoliin. Autostrada A1:n päätepiste on Napolin eteläpuolella Autostrada A3:n risteyksessä. A3 vie edelleen Napolista Reggio Calabriaan Italian niemimaan "saappaan kärkeen". Napolissa A1 risteää myös Autostrada A16:n kanssa. A16 eli Autostrada dei due mari yhdistää Napolin Adrianmeren rannalla sijaitsevaan Canosa di Pugliaan.
Liittymätaulukko |
Area servizio, palvelualue, levähdysalue
Nord, est, sud, ovest, pohjoinen, itäinen, eteläinen, läntinen
A1 MILANO – NAPOLI Autostrada del Sole | |||||
Tyyppi | Tunnus | ↓km↓ | ↑km↑ | Provinssi | Eurooppatie |
---|---|---|---|---|---|
tangenziale Est (itäinen kehätie) San Donato Milanese | -1,6 | 759,6 | MI | | |
Milano P.le Corvetto Metanopoli – Vecchia autostrada | 1,5 | 758,1 | MI | | |
San Giuliano Milanese | 2,8 | 756,8 | MI | ||
tangenziale Ovest (läntinen kehätie) Torino Genova Varese Como-Chiasso | 4,4 | 755,2 | MI | | |
Melegnano | 8,7 | 750,2 | MI | | |
Barriera Milano sud (Milanon eteläinen maksuportti) | 8,9 | 749,7 | MI | | |
Area Servizio "San Zenone" | 15,1 | 745 | MI | | |
Lodi | 22,7 | 737 | LO | | |
Casalpusterlengo | 37,9 | 722 | LO | | |
Area Servizio "Somaglia" | 43,5 | 716 | LO | | |
Piacenza Nord | 50,7 | 710 | LO | | |
Torino – Brescia | 56,8 | PC | | ||
Piacenza Sud | 58,2 | PC | | ||
Area Servizio Bidirezionale "Arda" | 74,3 | 687 | PC | | |
Brescia Fiorenzuola | 75,0 | 687 | PC | | |
Fidenza – Salsomaggiore Terme | 91,4 | 670 | PR | | |
La Spezia | 103,0 | 658 | PR | | |
Parma | 110,4 | 651 | PR | | |
Area Servizio "San Martino" | 115,1 | 646 | PR | | |
Terre di Canossa – Campegine | 124,3 | 637 | RE | | |
Reggio Emilia | 138,1 | 622 | RE | | |
Brennero | 156,1 | 605 | MO | | |
Area Servizio "Secchia" | 157,5 | 604 | MO | | |
Modena Nord | 158,6 | 603 | MO | | |
Modena Sud | 171,8 | 589 | MO | | |
Ancona Bologna Borgo Panigale tangenziale di Bologna (Bolognan kehätie RA01) Padova | 189,8 | 571 | BO | | |
Bologna Casalecchio tangenziale di Bologna (Bolognan kehätie RA01) Ancona Padova | 195,5 | 565 | BO | ||
Area servizio "Cantagallo" | 199 | BO | |||
Sasso Marconi | 207 | 553 | BO | ||
Rioveggio | 223 | 537 | BO | ||
Pian del Voglio | 237 | 523 | BO | ||
Area servizio "Roncobilaccio" | 242 | 518 | BO | ||
Roncobilaccio | 242 | 519 | BO | ||
Area servizio "Aglio" | 256 | 504 | FI | ||
Barberino | 262 | 498 | FI | ||
Calenzano - Sesto Fiorentino | 278 | 482 | FI | ||
Area servizio "Bisenzio" | 279 | 481 | FI | ||
Firenze Centro – Pisa nord eli Firenze – Mare | 280 | 480 | FI | ||
Firenze Nord | 280 | 480 | FI | ||
Firenze Scandicci SGC FI-PI-LI | 286 | 474 | FI | ||
Firenze Certosa Siena – Autopalio (kokoojamoottoritie RA03) | 295 | 465 | FI | ||
Firenze Sud | 301 | 459 | FI | ||
Area servizio "Chianti" | 305 | 455 | FI | ||
Incisa | 320 | 440 | FI | ||
Area servizio "Reggello" | 321 | 439 | FI | ||
Valdarno | 336 | 424 | AR | ||
Arezzo | 358 | 402 | AR | ||
Area servizio "Badia al Pino" | 362 | 398 | AR | ||
Monte San Savino Grosseto – Fano | 372 | 388 | AR | ||
Area servizio "Lucignano" | 381 | 379 | AR | ||
Valdichiana – Bettolle – Sinalunga Raccordo Siena – Bettolle – Perugia (kokoojamoottoritie RA06) | 385 | 375 | SI | ||
Area servizio "Montepulciano" | 395 | 365 | SI | ||
Chiusi – Chianciano T. | 410 | 350 | SI | ||
Area servizio "Fabro" | 428 | 332 | TR | ||
Fabro | 428 | 332 | TR | ||
Orvieto | 451 | 309 | TR | ||
Area servizio "Tevere" | 465 | VT | |||
Attigliano | 479 | 281 | TR | ||
Area servizio "Giove" | 481 | 279 | TR | ||
Orte RATO Terni – Orte | 491 | 269 | VT | ||
Magliano Sabina | 501 | 259 | RI | | |
Area servizio "Flaminia" | 509 | 251 | RI | | |
Ponzano Romano – Soratte | 516 | 244 | RM | | |
Diramazione Roma nord (yhteys Roomaa kiertävälle kehätielle A90) Grande Raccordo Anulare (Roomaa kiertävä kehämoottoritie A90 eli "GRA") | 531 | 229 | RM | | |
Area servizio "Mascherone" | 536 | 224 | RM | | |
L'Aquila – Teramo – Roma est | 562 | 198 | RM | | |
Area servizio "Prenestina" | 566 | 194 | RM | | |
Diramazione Roma sud (yhteys Roomaa kiertävälle kehätielle A90) Grande Raccordo Anulare (Roomaa kiertävä kehämoottoritie A90 eli "GRA") | 576 | 184 | RM | | |
Valmontone | 585 | 175 | RM | | |
Colleferro | 593 | 167 | RM | | |
Anagni – Fiuggi T. | 611 | 149 | RM | | |
Area servizio "La Macchia" | 613 | 147 | RM | | |
Frosinone | 624 | 136 | FR | | |
Ceprano | 644 | 116 | FR | | |
Pontecorvo | 659 | 101 | FR | | |
Area servizio "Casilina" | 660 | 100 | FR | | |
Cassino | 670 | 90 | FR | | |
San Vittore | 679 | 81 | FR | | |
Caianello | 701 | 59 | CE | | |
Area servizio "Teano" | 708 | 52 | CE | | |
Capua | 720 | 40 | CE | | |
Santa Maria Capua Vetere | 729 | 31 | CE | | |
Caserta Nord | 734 | 26 | CE | | |
Area servizio "San Nicola" | 737 | 23 | CE | | |
Salerno Canosa Reggio Calabria | 739 | 21 | CE | | |
Barriera Napoli Nord (Napolin pohjoinen maksuportti) | 740 | 20 | CE | | |
Caserta Sud | 741 | 19 | CE | | |
Pomigliano – Villa Literno Asse di Supporto | 743 | 17 | NA | | |
Afragola – Acerra Asse Mediano | 749 | 11 | NA | | |
Canosa | 753 | 7 | NA | | |
Casoria – Napoli Nord | 754 | 4 | NA | | |
Diramazione Capodichino tangenziale di Napoli (Napolin kehätie A56) | 755 | 5 | NA | | |
Napoli Centro Direzionale SS 162dir | 758 | 2 | NA | | |
Napoli zona portuale Salerno – Reggio Calabria | 760 | 0 | NA |
Lähteet |
↑ Autostrade italiane, guida Quattroruote, heinäkuu 2005
Aiheesta muualla |
- Autostrade.it