Kasper Wrede (jääkäri) Sisällysluettelo Nuoruus | Lentäjän tie | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoWrede (1200 - )Teoksen verkkoversioKasper Fabian Wreden Uusi haaste KillalleSuomen lentäjälegendan hurja tarina

JääkäritSuomalaiset aatelisetSuomalaiset lentäjätVuonna 1892 syntyneetVuonna 1921 kuolleet


24. lokakuuta1892Eura16. lokakuuta1921LakembeFidžijääkäriylikersanttiWrede af ElimäKasper Hjalmar WredeOtto WredeGustaf WredeMathilda WredeEva WredeHelsingin ruotsalaisesta normaalilyseostaUusmaalaiseen osakuntaanDresdenin teknillisen korkeakoulunPfadfinder-kurssiLockstedter LagerinRuotsiinThulininLjungbyhedissäYhdysvaltoihinCurtissinBuffaloonNewport NewsinAmerikan IlmailuklubiCurtiss JN-4sisällissodanSuomen armeijanHermannin lento-osastoonLentopataljoonaanUtin lentoasemalleAustraliaanFidžiltäerakkona





Casper (Kasper) Fabian Wrede af Elimä (24. lokakuuta 1892 Eura – 16. lokakuuta 1921 Lakembe, Fidži) oli suomalainen jääkäriylikersantti,[1][2] joka muistetaan parhaiten toiminnastaan Suomen ilmailun uranuurtajana.




Sisällysluettelo





  • 1 Nuoruus


  • 2 Lentäjän tie


  • 3 Lähteet

    • 3.1 Viitteet



  • 4 Aiheesta muualla




Nuoruus |


Kasper Wrede kuului Wrede af Elimä -vapaaherrasukuun.[3] Hänen vanhempansa olivat kihlakunnantuomari, vapaaherra Kasper Hjalmar Wrede ja Anna Sofia Ihre ruotsalaisesta aatelissuvusta numero 2043.[4] Senaattori Otto Wrede ja "Parkanon paroni" Gustaf Wrede olivat Kasper Wreden setiä, "vankien ystävä" Mathilda Wrede oli hänen tätinsä.[3] Hänen sisarensa oli Eva Wrede.


Wrede kirjoitti ylioppilaaksi Helsingin ruotsalaisesta normaalilyseosta vuonna 1913 ja liittyi Uusmaalaiseen osakuntaan. Opintojaan hän jatkosi Dresdenin teknillisen korkeakoulun koneinsinööriosastolla vuosina 1913–1914. Wrede liittyi yhtenä ensimmäisten vapaaehtoisten joukkoon, joiden päämääränä oli sotilaskoulutusta antava Pfadfinder-kurssi, joka järjestettiin Pohjois-Saksassa sijaitsevalla Lockstedter Lagerin harjoitusalueella. Leirille hän ilmoittautui 25. helmikuuta 1915. Wrede sijoitettiin joukon 1. komppaniaan, mutta hänet vapautettiin palveluksesta hänellä todetun sairauden johdosta jo 15. huhtikuuta 1915.[1][2]



Lentäjän tie |


Saksasta Wrede suuntasi kulkunsa Ruotsiin ja siellä hän opiskeli vuonna 1916 Thulinin lentokoulussa Ljungbyhedissä. Ruotsista hän matkusti Yhdysvaltoihin vielä vuonna 1916 ja pääsi töihin Curtissin lentokonetehtaille Buffaloon. Lento-opintojaan hän jatkoi Newport Newsin lentokoulussa vuodet 1917–1918 ja 21. helmikuuta 1917 Amerikan Ilmailuklubi myönsi hänelle ilmeisesti ensimmäisenä suomalaisena kansainvälisen lentokoneohjaajantodistuksen nro 661. Tämän todistuksen saannin edellytyksenä suoritettu koelento tehtiin Curtiss JN-4 -koneella. Suomeen Wrede palasi sisällissodan jälkeen syksyllä 1918. Hän astui Suomen armeijan palvelukseen kersantiksi ylennettynä 12. lokakuuta 1918 ja hänet sijoitettiin Hermannin lento-osastoon. Hermannin lento-osastosta hän siirtyi mekaanikoksi Lentopataljoonaan ja edelleen Utin lentoasemalle, missä hän työskenteli lyhyen ajan. Armeijasta hän erosi 16. tammikuuta 1919 lentoupseeriksi koulutettavaksi yli-ikäisenä ylikersanttina (ikäraja oli 25) ja matkusti Australiaan. Wrede vuokrasi Fidžiltä aution saaren, jolla hän kuoli 16. lokakuuta 1921 erakkona vaikeaan sairauteen.



Lähteet |


  • Puolustusministeriön Sotahistoriallisen toimiston julkaisuja IV, Suomen jääkärien elämäkerrasto, WSOY Porvoo 1938.

  • Sotatieteen Laitoksen Julkaisuja XIV, Suomen jääkärien elämäkerrasto 1975, Vaasa 1975 ISBN 951-99046-8-9.


Viitteet |



  1. ab Suomen jääkärien elämäkerrasto 1938


  2. ab Suomen jääkärien elämäkerrasto 1975


  3. ab Veli-Matti Autio: Wrede (1200 - ) Kansallisbiografia-verkkojulkaisu (maksullinen). 30.7.2007. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.


  4. Finlands ridderskaps och adels kalender, 1956, sivu 538. Teoksen verkkoversio.



Aiheesta muualla |


  • Kasper Fabian Wreden Uusi haaste Killalle


  • Suomen lentäjälegendan hurja tarina – rakensi koneen lokin avulla, petkutti Venäjää ja kuoli erakkona. Yle 13.8.2015.


Popular posts from this blog

Adding axes to figuresAdding axes labels to LaTeX figuresLaTeX equivalent of ConTeXt buffersRotate a node but not its content: the case of the ellipse decorationHow to define the default vertical distance between nodes?TikZ scaling graphic and adjust node position and keep font sizeNumerical conditional within tikz keys?adding axes to shapesAlign axes across subfiguresAdding figures with a certain orderLine up nested tikz enviroments or how to get rid of themAdding axes labels to LaTeX figures

Tähtien Talli Jäsenet | Lähteet | NavigointivalikkoSuomen Hippos – Tähtien Talli

Do these cracks on my tires look bad? The Next CEO of Stack OverflowDry rot tire should I replace?Having to replace tiresFishtailed so easily? Bad tires? ABS?Filling the tires with something other than air, to avoid puncture hassles?Used Michelin tires safe to install?Do these tyre cracks necessitate replacement?Rumbling noise: tires or mechanicalIs it possible to fix noisy feathered tires?Are bad winter tires still better than summer tires in winter?Torque converter failure - Related to replacing only 2 tires?Why use snow tires on all 4 wheels on 2-wheel-drive cars?