NSU 110 Mitat | Lähteet | Navigointivalikko
NSU1960-luvun autot
19651967NSU1966
NSU 110 on vuosina 1965–1967 valmistettu pikkuauto, jota valmistettiin Länsi-Saksassa yhteensä 74 000 kappaletta.
NSU:n erikoisuus on moottorin sijainti takana. Takamoottorirakenne oli pienissä autoissa melko yleinen 1950- ja 1960-luvuilla. Moottori on myös ilmajäähdytteinen. Rivinelosmoottorin iskutilavuus on 1085 cm³ ja suurin teho 39 kW /5600 r/min (DIN, 53 hv) ja suurin vääntömomentti 78,5 Nm /2500 r/min (DIN).
Edessä oleva matkatavarasäiliö eli tavaratila on iso. Matkatavarasäiliö, takana oleva konepelti sekä polttoainesäiliön korkki avataan sisältä. Sisätilat ovat pikkuautoksi suhteellisen isot pitkän akselivälin ansiosta.[1]
Ajo-ominaisuudet ovat hyvät esimerkiksi kaarreajossa. Edessä ovat levyjarrut ja takana rumpujarrut, jotka toimivat hyvin. Epäkohta on kuitenkin tuulilasi, sillä karkaistu tuulilasi saattaa sirpaloitua yhdestä ainoasta kivestä.[1]
Autolehden koeajossa kulutus oli melko korkea pikkuautoksi. Kulutus vaihtelee välillä 8-11,4 litraa /100 km.[1]
Suorituskyky on 1960-luvun pikkuautoksi melko hyvä, NSU 110 kiihtyi 0-100 km/t 17,0 sekunnissa ja 0-120 km/t 29,4 sekunnissa. Huippunopeus on autolehden mukaan 134,3 km/t, valmistajan mukaan 145 km/t.[1]
NSU 110 maksoi Suomessa vuonna 1966 8980 markkaa.
Mitat |
Pituus | 4000 mm |
Leveys | 1500 mm |
Korkeus | 1390 mm |
Akseliväli | 2440 mm |
Raideleveys (edessä / takana) | 1280 mm / 1248 mm |
Omapaino | 695 kg |
Lähteet |
↑ abcd Tekniikan Maailma 16/1966, koeajo