S/S Achill Lähteet | NavigointivalikkoSeppo Salosen merihistoriasivut: S/S Achill

Selkämeren hylytLuviaEurajoen liikenneLaivaonnettomuudet SuomessaSatakunnan historiaVuoden 1933 onnettomuudet1930-luvun onnettomuudet Suomessa


LontoossapirtulaivaspriilastissaSelkämerelläSäpin6. elokuuta1933Danzigista28. heinäkuutaPohjanlahteaRuotsinSkellefteåniittienVaasaansaksalainenenglantilaisiavirolaisiamerivartiolaitoksenLuvian





S/S Achill oli Lontoossa rekisteröity pirtulaiva, joka upposi spriilastissa Selkämerellä Säpin länsipuolella 6. elokuuta 1933. Laivan miehistö pelastettiin ohikulkeneeseen laivaan, ja osa aluksen lastista ajautui myöhemmin Suomen rannikolle.


500 tonnin Achill lähti Danzigista 28. heinäkuuta 1933 kohti Pohjanlahtea. Virallinen matkan päämäärä oli papereissa Ruotsin Skellefteå, mutta todellisuudessa oli tarkoitus toimittaa spriilasti Suomen rannikolle. Laiva sai matkan aikana myrskyssä vuodon useiden pohjaniittien irrottua, ja se alkoi vähitellen täyttyä vedellä niin, että sen miehistö joutui lopulta lähettämään hätämerkkejä aluksen ollessa Säpin länsipuolella Suomen aluevesien ulkopuolella.


Pohjoiseen Vaasaan matkalla ollut saksalainen höyrylaiva Orlando huomasikin hätämerkit ja käänsi kurssinsa kohti syvällä vedessä ajelehtivaa Achillia. Laivan 13 hengen miehistö, joista viisi oli englantilaisia ja kahdeksan virolaisia, siirtyi tavaroineen Orlandoon. Achillia yritettiin aluksi hinata kohti Suomen rannikkoa, mutta hinausköysi katkesi pian ja Achill jäi ajelehtimaan upoten lopulta kokonaan.


Vaasaan tultaessa Achillin miehistön jäsenet olivat humalassa nautittuaan matkan varrella Achillista mukaanottamiaan viinapulloja. Heitä kuulusteltiin merivartiolaitoksen Pohjanlahden piirin esikunnassa, mutta laivan päällikkö Fullerton piti kiinni kertomuksestaan, jonka mukaan laiva oli ollut kappaletavaralastissa matkalla Skellefteåån. Koska Achill oli uponnut Suomen aluevesien ulkopuolella, eivät viranomaiset voineet tehdä muuta kuin toimittaa miehistön pois maasta.


Achillin lastina olleita pirtukanistereita ajelehti pian Luvian saaristoon niin, että meren pinta oli paikoin niitä täynnä. Pirtua kerättiin merestä useiden päivien aikana noin 10 000 litraa, lisäksi löydettiin Achillin pelastusvene ja muuta laivalta peräisin olevaa esineistöä. Achill-laivassa arvioidaan olleen noin 80 000 litran pirtulasti, joten suurin osa lastista jäi kuitenkin laivan hylkyyn.



Lähteet |


  • Seppo Salosen merihistoriasivut: S/S Achill

Popular posts from this blog

Adding axes to figuresAdding axes labels to LaTeX figuresLaTeX equivalent of ConTeXt buffersRotate a node but not its content: the case of the ellipse decorationHow to define the default vertical distance between nodes?TikZ scaling graphic and adjust node position and keep font sizeNumerical conditional within tikz keys?adding axes to shapesAlign axes across subfiguresAdding figures with a certain orderLine up nested tikz enviroments or how to get rid of themAdding axes labels to LaTeX figures

Tähtien Talli Jäsenet | Lähteet | NavigointivalikkoSuomen Hippos – Tähtien Talli

Do these cracks on my tires look bad? The Next CEO of Stack OverflowDry rot tire should I replace?Having to replace tiresFishtailed so easily? Bad tires? ABS?Filling the tires with something other than air, to avoid puncture hassles?Used Michelin tires safe to install?Do these tyre cracks necessitate replacement?Rumbling noise: tires or mechanicalIs it possible to fix noisy feathered tires?Are bad winter tires still better than summer tires in winter?Torque converter failure - Related to replacing only 2 tires?Why use snow tires on all 4 wheels on 2-wheel-drive cars?