Ufouskonto Jaakko Närvän väitöskirja ufoista uskonnollisena ilmiönä | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoKymen Sanomat 6.12.2008; Yllättävän moni uskoo ufoihinJaakko Närvän ufoesitelmäCenter for AnthroUfology: UFOs and NRMsUFO cultsJuffom

Uudet uskonnolliset liikkeetUfouskonnot


uususkonnoilleufojenavaruusolentojenEmil DurkheiminmaallisiinpyhiinyliluonnollisenavaruusjohtajansaprofeettansamessiaansaraëlilaisuusHeaven's GateUrantia-liikeAetherius SocietyUnarius Academy of ScienceVesmírní lidéLineamiento Universal SuperiorDwight YorkinnuwaubianismiFiat LuxChen TaolahkojenJaakko NärväHelsingin Yliopistossauskontotieteenväitöskirjassaanufologiaesoteriankristillisyydenkeijuperinteellisiinšamanistisiinufosieppauksethallusinaatiollaunihalvauksillafantasiointitaipumuksillasuggestiosta








Raëlilaisuus on entisen ranskalaisen urheilutoimittaja ja testiajaja Claude Vorilhonin perustama ufouskonto. Kuvassa eteläkorealaisia kannattajia.


Ufouskonto tai ufokultti on käsite uususkonnoille, jotka keskittyvät ufojen tai avaruusolentojen ympärille.


Uskontososiologi Emil Durkheimin mukaan uskonnoissa asiat jakautuvat kahteen perusominaisuuteen, maallisiin ja pyhiin. Ufokulteissa maallinen on kirjaimellisesti maanpäällä, mutta pyhä paikka on yliluonnollisen sijaan avaruus. Ufokulteilla on omat johtajansa, profeettansa ja messiaansa.[1]


Tunnettuja ufokultteja tai ufoja sivuavia kultteja ovat yhdysvaltalaiset raëlilaisuus, Heaven's Gate, Urantia-liike, Aetherius Society, Unarius Academy of Science, Vesmírní lidé, Lineamiento Universal Superior ja Dwight Yorkin nuwaubianismi.


Ufouskomukset ovat kuuluneet myös muiden muassa Fiat Lux - ja Chen Tao -nimisten apokalyptisten lahkojen oppeihin.



Jaakko Närvän väitöskirja ufoista uskonnollisena ilmiönä |


Suomalainen filosofian tohtori Jaakko Närvä arvioi vuonna 2008 Helsingin Yliopistossa tarkastetussa uskontotieteen väitöskirjassaan Ufologia ja ufokokemukset uskonnollisina ilmiöinä - Teoreettinen tutkimus[2] että ihmisten kokemukset ufoista ja ufologia eli ufojen tutkimus ovat suurimmaksi osaksi uskontoa ja vain pieneltä osalta jotain muuta. Närvän mukaan ufologia ja ufokokemukset voidaan uskontohistoriallisesti selittää länsimaisen esoterian, kristillisyyden ja kansanuskon jatkumona. Erityisesti ufokokemuksilla on paljon yhtäläisyyksiä kansanuskonnollisiin perinteisiin, kuten keijuperinteellisiin ja šamanistisiin aineistoihin.


Närvän mukaan ufohavaintoja voidaan selittää psykologisesti erilaisten virhetulkintakohteiden ja havaintopsykologisten tekijöiden yhteisvaikutuksilla. Voimakkaat ufokokemukset, kuten ufosieppaukset, selittyvät hallusinaatiolla, unihalvauksilla, fantasiointitaipumuksilla ja valemuistoilla. Tällaisiin tavanomaisiin selityksiin Närvä perustaa väitteensä, että suurimmaksi osaksi ufohavainnoista tehdyt spekulatiivisemmat tulkinnat ovat ufouskonnollisuutta ja niihin uskovat havaitsijat sekä ufologit ufouskovaisia. Lisäksi Närvän mukaan jo havaintokokemuskin on sen käsitteellistämisen osalta pääosin uskonnollinen prosessi. Uskonnon hän määrittelee tavanomaista laajemmin intuition vastaisina oletuksina.


Ryhmäkokemukset johtuvat Närvän väitöskirjan mukaan pienryhmäsuggestiosta, sosiaalisesta paineesta ja syyllisyydestä tarinan kuvitteellisuuden paljastamista kohtaan. Närvän mukaan ufouskonnollisuus on kansainvälinen, laaja ja merkittävä ilmiö, joka voi antaa viitteitä tulevaisuuden uskonnollisuudesta. Närvän mukaan suomalaisista 30 prosenttia uskoo ufoihin.[3]



Lähteet |



  1. Valtaoja, Esko: Kotona maailmankaikkeudessa, s. 223–229. Ursa, 2001. ISBN 978-952-5329-15-5.


  2. Jaakko Närvä: Ufologia ja ufokokemukset uskonnollisina ilmiöinä, Teoreettinen tutkimus, Helsingin Yliopisto/Uskontotieteen laitos, väitöskirja 2008. ISBN 9789521051609


  3. Kymen Sanomat 6.12.2008; Yllättävän moni uskoo ufoihin



Aiheesta muualla |


  • Jaakko Närvän ufoesitelmä

  • Center for AnthroUfology: UFOs and NRMs


  • UFO cults article on the website of the University of Virginia Created by Jodi L. Wharff, a student of the late Jeffrey Hadden

  • Juffo


Popular posts from this blog

Marja Vauras Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoMarja Vauras Turun yliopiston tutkimusportaalissaInfobox OKSuomalaisen Tiedeakatemian varsinaiset jäsenetKasvatustieteiden tiedekunnan dekaanit ja muu johtoMarja VaurasKoulutusvienti on kestävyys- ja ketteryyslaji (2.5.2017)laajentamallaWorldCat Identities0000 0001 0855 9405n86069603utb201588738523620927

Which is better: GPT or RelGAN for text generation?2019 Community Moderator ElectionWhat is the difference between TextGAN and LM for text generation?GANs (generative adversarial networks) possible for text as well?Generator loss not decreasing- text to image synthesisChoosing a right algorithm for template-based text generationHow should I format input and output for text generation with LSTMsGumbel Softmax vs Vanilla Softmax for GAN trainingWhich neural network to choose for classification from text/speech?NLP text autoencoder that generates text in poetic meterWhat is the interpretation of the expectation notation in the GAN formulation?What is the difference between TextGAN and LM for text generation?How to prepare the data for text generation task

Is this part of the description of the Archfey warlock's Misty Escape feature redundant?When is entropic ward considered “used”?How does the reaction timing work for Wrath of the Storm? Can it potentially prevent the damage from the triggering attack?Does the Dark Arts Archlich warlock patrons's Arcane Invisibility activate every time you cast a level 1+ spell?When attacking while invisible, when exactly does invisibility break?Can I cast Hellish Rebuke on my turn?Do I have to “pre-cast” a reaction spell in order for it to be triggered?What happens if a Player Misty Escapes into an Invisible CreatureCan a reaction interrupt multiattack?Does the Fiend-patron warlock's Hurl Through Hell feature dispel effects that require the target to be on the same plane as the caster?What are you allowed to do while using the Warlock's Eldritch Master feature?