Vintturihinaus Vintturin periaate | Edut ja haitat | Katso myös | Navigointivalikko

PurjelentoKoneet


LiitokoneitaLentokonehinauskiitotienpurjelentokoneenlentäjäjarruvarjon







Vintturi hinauksen loppuvaiheessa


Vinttureita käytetään ilmailussa purjekoneiden hinaukseen. Liito- ja purjelentokoneita on yleisesti hinattu taivaalle kolmella eri tavalla. Liitokoneita vedettiin kumiköysistartilla, purjekoneita lentokone- ja vintturihinauksella. Lentokonehinaus on yleisin hinausmuoto, mutta vintturia käytetään myös melko paljon.



Vintturin periaate |


Vintturihinauksessa vedetään kiitotien päästä päähän joko vaijeri, lanka taikka naru. Toinen pää kiinnitetään purjelentokoneen hinausesseriin ja toinen pää on kiinni vintturin kelassa. Hinauksessa vinttaaja (vintturin käyttäjä) vetää langan takaisin vintturin kelalle jolloin langan päähän kiinnitetty purjelentokone nousee jyrkässä kulmassa ilmaan. Saavutettuaan lakipisteen lentäjä laukaisee köyden irti ja lanka vedetään kelalle jarruvarjon avustamana. Vinttauksessa saatu korkeus vaihtelee suuresti riippuen tuulesta, käytetystä konetyypistä, vintturista, vinttaajasta ja lentäjän taidoista sekä kiitotien pituudesta. Vintturit ovat Suomessa olleet yleisesti kerhojen itse rakentamia ja suunnittelemia, mutta maailmalla käytetään myös kaupallisesti valmistettuja vinttureita.



Edut ja haitat |


Vintturin etuina ovat hinauksen halpuus ja luontoystävällisyys verrattuna lekohinaukseen sekä sen turvallisuus koska koko hinaus tapahtuu aina lentokentän päällä. Haittapuolena on vintturin rakentamisen ja ylläpidon vaatima suuri työmäärä sekä osaaminen. Lisäksi ainakin nykyisillä langoilla hinauslanka kuluu ja alkaa katkeilla usein ja aiheuttaa siten pakkotilanteita sekä ylimääräistä työtä. Yksittäinen vinttaus on huomattavasti nopeampi kuin yksittäinen lentokonehinaus, mutta langan vetäminen radan päästä päähän hidastuttaa toimintaa jos lentoja on lähdössä peräkkäin useita. Vintturi soveltuu hyvin hinausmuodoksi uusia lentäjiä koulutettaessa, mutta kilpailuissa lentokonehinaus on ainut järkevä vaihtoehto, koska kilpailulennoilla koneissa käytetään yleensä painolastina vettä, joka nostaa siipikuormitusta ja aiheuttaisi vintturihinauksessa langan katketessa turhaa riskiä ja lisäpaino heikentäisi koneen saamaa korkeutta hinauksessa.



Katso myös |


  • Vinssi

Popular posts from this blog

Adding axes to figuresAdding axes labels to LaTeX figuresLaTeX equivalent of ConTeXt buffersRotate a node but not its content: the case of the ellipse decorationHow to define the default vertical distance between nodes?TikZ scaling graphic and adjust node position and keep font sizeNumerical conditional within tikz keys?adding axes to shapesAlign axes across subfiguresAdding figures with a certain orderLine up nested tikz enviroments or how to get rid of themAdding axes labels to LaTeX figures

Tähtien Talli Jäsenet | Lähteet | NavigointivalikkoSuomen Hippos – Tähtien Talli

Do these cracks on my tires look bad? The Next CEO of Stack OverflowDry rot tire should I replace?Having to replace tiresFishtailed so easily? Bad tires? ABS?Filling the tires with something other than air, to avoid puncture hassles?Used Michelin tires safe to install?Do these tyre cracks necessitate replacement?Rumbling noise: tires or mechanicalIs it possible to fix noisy feathered tires?Are bad winter tires still better than summer tires in winter?Torque converter failure - Related to replacing only 2 tires?Why use snow tires on all 4 wheels on 2-wheel-drive cars?